SCHOOL INCLUSION OF PEOPLE WITH DISABILITIES IN MIDDLE SCHOOL PROFESSIONAL TECHNICAL EDUCATION

An Analysis of Brazilian Research

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14295/momento.v33i2.17269

Keywords:

Person with disability, School inclusion, Teaching modalities

Abstract

This article aims to analyze the academic-scientific production on the school inclusion of people with disabilities (PwD) in Professional Education in Brazil, especially in technical courses integrated with High School. For this purpose, from a search on search platforms, 54 works were analyzed, which dealt with the inclusion of PwD in Middle School Professional Technical Education. In addition to the quantitative mapping of production, we identified and qualitatively understood how research has methodologically problematized the relationship between public inclusion policies in Professional Education and inclusive actions for PwD developed in educational institutions. Thus, we explain the main thematic approaches appreciated in the studies, discussing their analytical conceptions in thematic axes. We highlight, through the analysis of published research, a growth in the proposal of public policies for the inclusion of PwD in Professional Education, but we emphasize the need for the effective implementation of these policies, not just their proposal. We also observe, through the research, the persistence of structural, formative and social problems that act as barriers to inclusion, requiring a joint effort from all agents of education to overcome them.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rafael Arruda Nocêra, Instituto Federal do Mato Grosso (IFMT)

Doutorando em Educação pela Universidade Estadual de Ponta Grossa. Mestre em Ensino de Ciências Humanas e Sociais pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná – Campus Londrina. Professor de Geografia do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Mato Grosso – Campus Sorriso. E-mail de contato: rflarruda@gmail.com.

Silmara de Oliveira Gomes Papi, Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)

Doutora em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná. Mestre em Educação pela Universidade Estadual de Ponta Grossa. Professora Associada da Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) - Departamento de Educação, com atuação no Programa de Pós Graduação em Educação. E-mail: silmarapapi@gmail.com.

References

ALENCAR, Ligyanne Karla de. Políticas públicas de inclusão de pessoas com deficiência na educação profissional: ações e possibilidades no Instituto Federal De Educação, Ciência E Tecnologia Do Rio Grande Do Norte. 143p. (Dissertação de mestrado). Instituto Federal De Educação, Ciência E Tecnologia Do Rio Grande Do Norte, 2017. Disponível em: https://memoria.ifrn.edu.br/handle/1044/1372. Acesso em: Abr. 2022.

ALMEIDA, Nayara Barbosa de. Inclusão na educação profissional e tecnológica: uma análise do Instituto federal do Norte de Minas Gerais. 126p. (Dissertação de mestrado). Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri, 2021. Disponível em: http://acervo.ufvjm.edu.br/jspui/handle/1/2701. Acesso em: Abr. 2022.

ANGELICO, Andréia Aparecida de Oliveira. Inclusão escolar na educação profissional técnica: reflexões sobre a perspectiva de professores e coordenação pedagógica. 164p. Dissertação de mestrado. Faculdade de Ciências, UNESP – Universidade Estadual Paulista, 2021.

ANJOS, Isa Regina Santos dos. Programa TEC NEP: avaliação de uma proposta de educação profissional inclusiva. 107p. (Dissertação de mestrado). Universidade Federal de São Carlos, 2006. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/2949?show=full Acesso em: Mai. 2022.

AZEVEDO, Luiz Alberto; SHIROMA, Eneida Oto, & COAN, Marival. As políticas públicas para a educação profissional e tecnológica: sucessivas reformas para atender a quem. Boletim Técnico Do Senac, 38(2), 27-40, 2012. Disponível em: https://www.bts.senac.br/bts/article/view/164. Acesso em: Abr. 2022.

BANDEIRA, Italo Douglas Costa, CAMILLO, Júlio Cesar, COSTA NETO, Luiz Pereira da, MUNIZ, Pedro Bancillon Ventin, & PINTO, Renata da Purificação. O uso do hand-talk como meio de inclusão para alunos com deficiência auditiva na educação profissional. Kiri-Kerê: Pesquisa em Ensino, (5), 2018. Disponível em: https://periodicos.ufes.br/kirikere/article/view/19548. Acesso em: Abr. 2022.

BARROS, Maxiliano Batista. Inclusão e educação profissional: um estudo sobre a acessibilidade no Instituto Federal do Amazonas, campus Maués e sua influência na educação de estudante surdo. 76f. (Dissertação de mestrado). Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, 2016. Disponível em: https://tede.ufrrj.br/jspui/handle/jspui/2175 Acesso em: Mar. 2022.

BRASIL. Decreto nº 7.566, de 23 de setembro de 1909. Cria nas capitais dos Estados as Escolas de Aprendizes Artífices, para o ensino profissional primário e gratuito. Diário Oficial da União, Poder Executivo, Brasília, DF, 26 set. 1909, Seção 1, p. 6.975, 1909. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/decret/1900-1909/decreto-7566-23-setembro-1909-525411-publicacaooriginal-1-pe.html Acesso em Nov. 2021.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Poder Executivo, Brasília, DF, 23 dez. 1996, Seção 1, p. 27.839, 1996. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm Acesso em Dez. 2021.

BRASIL, Ministério da Educação. Programa TECNEP - Educação, Tecnologia e Profissionalização para Pessoas com Necessidades Educativas Especiais: Documento Base. Brasília, 2010. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/setec/arquivos/pdf/anaisseminarionacionaltecnep.pdf Acesso em Dez. 2021.

BRASIL. Lei Nº 11.892/08 de 29 de dezembro de 2008. Diário Oficial da União, Edição de 30/12/2008. Brasília, 2008a. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11892.htm Acesso em Jun. 2024.

BRASIL. Secretaria de Educação Especial. Documento Orientador da Política Nacional de Educação Especial na perspectiva da Educação Inclusiva - PNEEPEI/MEC Brasília: Secretaria de Educação Especial, 2008b. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/politicaeducespecial.pdf Acesso em: Jun. 2024.

BOURDIEU, Pierre. Escritos de educação. Petrópolis: Vozes, 2013.

CABRAL, Elís Fabia Lopes, MOTA, Luzia Matos, & GOMES, Tereza Kelly. Os percursos da inclusão e da formação profissional de pessoas com deficiência na rede federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica. Revista Brasileira da Educação Profissional e Tecnológica, 1(22), 1-16. https://doi.org/10.37156/rbep.v1i22.11694, 2022. Acesso em: Mai, 2022.

CARDOSO, Maria Heloisa de Melo. Inclusão de alunos com deficiência na educação profissional e tecnológica 166 f. (Dissertação de mestrado). Universidade Federal de Sergipe, 2016. Disponível em: https://ri.ufs.br/handle/riufs/4804 Acesso em Abr. 2022.

CARLOU, Amanda. Inclusão na educação profissional: Visão dos gestores do IFRJ. 148f. (Dissertação de mestrado). Universidade do Estado do Rio de Janeiro, 2014. Disponível em: https://eduinclusivapesq-uerj.pro.br/wp-content/uploads/2020/04/dissertacao_carlouAmanda_2014.pdf Acesso em Mar. 2022.

CARVALHO, Ermans Quintela, & CAVALCANTI, Ricardo Jorge de Sousa. Inclusão na Educação Profissional e Tecnológica: abordagem emancipatória do trabalho como princípio educativo. Research, Society and Development, 9(5), e115953219, 2020. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/download/3219/4952 Acesso em Mar. 2022.

CASTEL, Robert. As Armadilhas da exclusão. In: Desigualdade e a questão social. São Paulo: Educ, 2011.

CORDEIRO, Diana Rosa Cavaglieri Liutheviciene. A inclusão de pessoas com deficiência na rede regular de educação profissional. 184f. (Dissertação de mestrado). Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Filosofia e Ciências – Marília, 2013. Disponível em: https://acervodigital.unesp.br/handle/11449/91207 Acesso em Mar. 2022.

CUNHA, Luiz Antônio. O ensino de ofícios nos primórdios da industrialização. 2. ed. São Paulo: Editora UNESP; Brasília: FLACSO, 2000.

DALL'ALBA, Jacira, & GUERREIRO, Elaine Maria Bessa Rebello. Inclusão no contexto dos Institutos Federais de Educação: Contribuições do NAPNE do IFAM. Anais IFAM Eixo 25. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/338018878 2016. Acesso em: Mai. 2022.

ESTEVES NETO, Hildebrando. Preconceito e Contato Intergrupal: Um estudo dos Núcleos de Apoio às Pessoas com Necessidades Específicas. 255f. (Tese de doutorado). Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2014. Disponível em: https://repositorio.ufpb.br/jspui/bitstream/tede/6954/1/arquivototal.pdf Acesso em Mar. 2022.

FERREIRA, Rejane Gomes. Educação Inclusiva na Educação Profissional e Tecnológica: Vislumbrando Desafios Possíveis. Anais III Cintedi. IFRN, 2018. Disponível em: https://www.editorarealize.com.br/artigo/visualizar/44586 Acesso em Mai. 2022.

FIGLIUZZI, Renato Cesar, SANTOS, Washington Romão dos, & GUIMARÃES, Kênia Cristina Tinelli. Inclusão do aluno surdo na educação profissional: a importância da interação entre o intérprete de libras e os demais atuantes no processo de ensino do curso técnico da Escola Estadual Leopoldino Rocha em Itapemirim-ES. Revista Estação Científica, (15), 2016. Disponível em: https://estacio.periodicoscientificos.com.br/index.php/estacaocientifica/article/view/2252 Acesso em Abr. 2022.

GATTERMANN, Beatris. Inclusão na educação profissional. Pimenta Cultura, 2021.

GATTERMANN, Beatris. Inclusão no IF Farroupilha Campus Santo Augusto: conjunto de práticas políticas que tem produzido sujeitos. 159f. (Dissertação de mestrado). Universidade Federal de Santa Maria, RS, 2017. Disponível em: https://repositorio.ufsm.br/handle/1/14384 Acesso em Abr. 2022.

GATTERMANN, Beatris, & POSSA, Leandra Bôer. O Processo De Inclusão Enquanto Política Para A Educação Profissional Brasileira. Reflexão e Ação, 29(1), 169-186, 2019. Disponível em: https://online.unisc.br/seer/index.php/reflex/article/view/12393 Acesso em Abr. 2022.

GOMES, Cláudia, & REY, Fernando Luis Gonzalez. Inclusão Escolar: Representações Compartilhadas de Profissionais da Educação acerca da Inclusão Escolar. Psicologia Ciência e Profissão, 27(3), 406-417, 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pcp/a/zwQQT4y4bfGCgYGbJDnJ55N/?lang=pt Acesso em Mai. 2022.

GONÇALVES, Lizandra Falcão. Ação TECNEP: movimentos, mediações e implementação da política de inclusão no IFFAR, Campus São Vicente Do Sul. 143f. (Dissertação de mestrado). Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS, 2017. Disponível em: https://repositorio.ufsm.br/handle/1/13635 Acesso em Mai. 2022

HARAMI, Fabiana Fernandes. Inclusão na Educação Profissional: um estudo de caso sobre a formação docente para atuar com alunos com deficiência. 244f. (Dissertação de mestrado). Universidade Federal de Goiás, Goiânia, GO, 2021. Disponível em: https://repositorio.bc.ufg.br/tede/items/cee7fef3-7871-4e1e-b6e9-93ebf491899d Acesso em Abr. 2022

HEIDRICH, Regina de Oliveira, ESPANHOL, Elisabete Kops, LISBOA, Vívian Boldt Guazzelli, & OLIVEIRA, Sandra de. Tecnologia Assistiva Para A Inclusão De Pessoas Com Deficiência Na Educação Profissional. Revista PR KSIS, 13(1), 75-85, 2016. Disponível em: https://periodicos.feevale.br/seer/index.php/revistapraksis/article/view/435 Acesso em Mai. 2022.

IBGE. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (IBGE). Pesquisa de Orçamentos Familiares: 2017-2018. Rio de Janeiro, 2019. Disponível em: https://www.ibge.gov.br/estatisticas/sociais/saude/24786-pesquisa-de-orcamentos-familiares-2.html Acesso em out. 2022.

INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP). Resumo Técnico: Censo Escolar da Educação Superior: 2015. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/component/tags/tag/32044-censo-da-educacao-superior Acesso em out. 2022.

KUENZER, Acacia Zeneida. A educação profissional nos anos 2000: a dimensão subordinada das políticas de inclusão. Educação e Sociedade, 27, 877-910, 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/mX9xNN8HgH9YWLPySjXdPgQ/abstract/?lang=pt# Acesso em: Mai. 2022.

LEHFELD, Neide Aparecida de Souza, ROSARIO, Maria Eduarda Oliveira, & ANTONINI, Livia Masson. Análise da Educação Profissional Brasileira sob o viés da Inclusão. Brazilian Journal of Development, 7(9), 89078-89094, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.34117/bjdv7n9-190 Acesso em Abr. 2022.

LIMA, Eva Lídia Maniçoba de, & MEDEIROS NETA, Olivia Morais de. Implementação de Políticas Públicas Educacionais para a inclusão de Pessoas com Deficiência na Educação Profissional: o CEFET-RN e a Ação TEC NEP. Research, Society and Development, 7(11), 01-15, 2018. Disponível emhttps://www.redalyc.org/journal/5606/560659018004/ Acesso em Abr. 2022.

LIMA, Cícero Batista dos Santos, GREGOLDO, Reinaldo Araújo, & CARVALHO, Marco Antonio de. Um Olhar Sobre A Inclusão Escolar Na Educação Profissional: A Percepção Dos Gestores Sobre A Educação Inclusiva. Anais da XVII Semana de Licenciatura - ISSN: 2179-6076, 2021. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/354559789_UM_OLHAR_SOBRE_A_INCLUSAO_ESCOLAR_NA_EDUCACAO_PROFISSIONAL_A_PERCEPCAO_DOS_GESTORES_SOBRE_A_EDUCACAO_INCLUSIVA Acesso em: Mai. 2022.

LISBOA, Rosélia Rodrigues dos Santos Estratégias de Implementação da Política de Atendimento às Pessoas com Necessidades Educacionais Específicas nos Institutos Federais Brasileiros. 118f. (Dissertação de mestrado). Universidade Federal da Bahia, 2017. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/handle/ri/24270 Acesso em: Mai. 2022.

LOPES, Sérgio Costa, MARTINS, Carlos Santos., CHAVES Andreia Aparecida da Silva, & TAVARES, Antonio Carlos. Educação Profissional e Tecnológica: a acessibilidade como garantia de inclusão a alunos com deficiência [V-FEPTI]. Revista eixo, 5(2). Disponível em: https://doi.org/10.19123/eixo.v5i2.323, Acesso em Mar. 2022.

MANICA, Loni Elisete, & CALIMAN, Geraldo. A inclusão das pessoas com deficiência na educação profissional e no trabalho. Paco Editorial, 2015.

MANICA, Loni Elisete. Educação profissional: o perfil docente para trabalhar com alunos com deficiência e os limites/possibilidades da inclusão. 415f. (Tese de Doutorado). Universidade Católica de Brasília, 2013. Disponível em: https://bdtd.ucb.br:8443/jspui/handle/123456789/758 Acesso em: Abr. 2022.

MANICA, Loni Elisete. A prática docente da educação profissional na perspectiva da inclusão. Revista Iberoamericana de Educación / Revista Ibero-americana de Educação, 55(4), 2011. Disponível em: https://rieoei.org/historico/deloslectores/4004Manica.pdf Acesso em: Mai. 2022.

MARTINS, Juliana Cristina Maciel. Políticas para inclusão de pessoas com deficiência na educação profissional: um estudo realizado em uma instituição da RFEPCT-MG. 183f. (Dissertação de mestrado). Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais, 2018. Disponível em: https://bib.pucminas.br/teses/Educacao_MartinsJC_1.pdf Acesso em: Abr. 2022

MENDES, Joselma de Vasconcelos. As trilhas possíveis da inclusão de pessoas com deficiência na educação profissional do IFES vitória: narrativas dos protagonistas. 216f. (Dissertação de mestrado). Universidade Federal do Espírito Santo, 2013. Disponível em: https://repositorio.ufes.br/bitstream/10/2366/1/tese_6760_Joselma.pdf Acesso em: Abr. 2022

MENDES, Katiuscia Aparecida Moreira de Oliveira. Educação Especial Inclusiva Nos Institutos Federais De Educação, Ciência E Tecnologia Brasileiros. 168f. (Tese de Doutorado). Universidade Federal de Goiás, 2017. Disponível em: https://repositorio.bc.ufg.br/tede/items/ee524faa-9583-4cef-a0f2-1d69ca5f3da0 Acesso em: Mai. 2022

MENEZES, Melissa Rossana de Oliveira, COSTA, Lenin Mendes, SILVA, Gessika Cecília Carvalho da, & FIORI, Ana Paula Santos de Melo. Inclusão de alunos surdos no contexto da educação profissional e tecnológica: resultados de uma pesquisa diagnóstica. Research, Society and Development, 11(4), e14311427007, 2022. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/download/27007/23763/317657 Acesso em: Abr. 2022

MONTEIRO, Patrícia Ortiz, REZENDE, Ana Paula Nogueira de Barros, D’ÁVILA, Juliana Guratti, & FARIA, Viviane Aparecida Lopes Monteiro de. Desafios Da Inclusão Do Indivíduo Com Transtorno De Espectro Autista (Tea) Na Educação Profissional. Cadernos Cajuína, 7(1), 2022. Disponível em: https://cadernoscajuina.pro.br/revistas/index.php/cadcajuina/article/view/539 Acesso em: Abr. 2022

MOROSINI, Marília Costa, & FERNANDES, Cleoni Maria Barboza. Estado do Conhecimento: conceitos, finalidades e interlocuções. Educação Por Escrito, Porto Alegre, v. 5, n. 2, p. 154-164. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/porescrito/article/view/18875 Acesso em: Ago. 2021.

MOTA, Rosângela Maria de Sales. A Educação Especial no Ensino Profissionalizante das Escolas Agrotécnicas Federais: possibilidades de inclusão. 126f. (Dissertação de mestrado). Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, 2008. Disponível em: https://tede.ufrrj.br/jspui/handle/tede/110 Acesso em: Mai. 2022.

MOURA, Katia Cristina Bezerra. A política de inclusão na educação profissional o caso do Instituto Federal Pernambuco Campus Recife. 124f. (Dissertação de mestrado). Universidade Federal da Paraíba, 2013. Disponível em: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/4751 Acesso em: Mai. 2022.

OLIVEIRA, Sarah Cruz de Souza, & FERRÃO, Tassiane dos Santos. Os caminhos da inclusão das pessoas com deficiência: a evolução até a educação profissional e tecnológica da Rede Federal. Research, Society and Development, 10(12), e504101220702, 2021. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/download/20702/18479 Acesso em: Mai. 2022.

OLIVEIRA, Tiago Henrique Borges de. Inclusão de alunos com deficiência na educação profissional agrícola: considerações sobre uma escola de Ensino Médio no município de Magé. 82f. (Dissertação de mestrado). Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ), 2017. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/329866807 Acesso em Abr. 2022.

PERINNI, Sanandreia Torezani, Educação Profissional E Tecnológica E O Processo De Inclusão Escolar: Aspectos Históricos E Legais. Revista Científica Intelletto Venda Nova do Imigrante, ES, Brasil, 4( especial), 125-146, 2019. Disponível em: https://revista.grupofaveni.com.br/index.php/revista-intelletto/article/view/190 Acesso em: Mai. 2022.

PERINNI, Sanandreia Torezani. Do Direito À Educação: O Núcleo De Atendimento Às Pessoas Com Necessidades Específicas E A Inclusão Escolar No IFES. 227f. (Tese de Doutorado). Universidade Federal do Espírito Santo, 2017. Disponível em: https://repositorio.ufes.br/items/5212582e-02db-4a25-9d2e-cc359784a1d3/full Acesso em: Abr. 2022.

RAMOS, Ismar Batista. Inclusão na educação profissional: uma avaliação a partir da visão dos profissionais e alunos de um campus do IFNMG. 139 p. Dissertação (Mestrado Profissional) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri, Diamantina, 2016. Disponível em: http://acervo.ufvjm.edu.br/jspui/handle/1/1330 Acesso em: Abr. 2022.

RAMOS, Maria da Rocha, SOARES, Domingos Perpétuo, & GOMES, Marco Antonio de Oliveira. Educação profissional em Rondônia e o discurso da inclusão: um estudo de caso. Revista HISTEDBR On-line, 46, 238-250, 2012. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/312655494_Educacao_profissional_em_Rondonia_e_o_discurso_da_inclusao_um_estudo_de_caso Acesso em: Abr. 2022.

SANTOS, Katia Cristina Bezerra. A Política De Inclusão Na Educação Profissional: O Caso Do Instituto Federal De Pernambuco/Campus Recife. 124 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2013. Disponível em: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/4751 Acesso em: Mai. 2022.

SILVA, Isabel Cristina Martins da. A política de educação inclusiva no ensino técnico profissional: resultados de um estudo sobre a realidade do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Pernambuco Campus Vitória de Santo Antão. 114f. (Dissertação de mestrado, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, Curso de Pós-Graduação em Educação Agrícola), 2011. Disponível em: https://tede.ufrrj.br/jspui/handle/tede/170 Acesso em: Abr. 2022.

SILVA, Rosilene Lima da. O Núcleo de Atendimento às Pessoas com Necessidades Específicas (NAPNE) nos Institutos Federais da Região Nordeste do Brasil: Desafios políticos e perspectivas pedagógicas. 179f. (Dissertação de mestrado). Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, 2017. Disponível em: https://rima.ufrrj.br/jspui/handle/20.500.14407/13038 Acesso em: Abr. 2022.

SILVA, Jéssica Aires, BEZERRA JUNIOR, Elias Vidal, & SILVA, Janio Carlos Nascimento. A inclusão na educação profissional e tecnológica: a situação de alunos com necessidades específicas no Campus Porto Nacional do IFTO. Anais do VI JICE, 2015. Disponível em: https://propi.ifto.edu.br/ocs/index.php/jice/6jice/paper/viewFile/6893/3459 Acesso em: Mai. 2022.

SILVA, Laís Salustiano da, & LIMA, Niédja Maria Ferreira de. Inclusão Do Surdo Na Educação Profissional E Tecnológica: A Atuação Do Napne Na Garantia Desse Direito. Anais VII Sem. Pesquisa em Política e Gestão da Educação UFCG, 2018. Disponível em: http://www.ppged.ufcg.edu.br/images/d/d4/INCLUSAO_DO_SURDO_NA_EDUCACAO_PROFISSIONAL_E_TECNOLOGICA_A_ATUACAO_DO_NAPNE_NA_GARANTIA_DESSE_DIREITO.pdf Acesso em: Mai. 2022.

PIMENTA, Jussara Santos, SILVA, Augusto Barbosa, & VALE, Monnike Yasmin Rodrigues do. Atuação Do Napne Em Adaptações Curriculares Para A Inclusão Na Educação Profissional. Rev. Educ. Esp. em Debate, 5(10), 37-51, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufes.br/reed/article/view/32021 Acesso em Abr. 2022.

SILVA, Fernanda Souza da, PAULA, Laíse do Nascimento, COSTA, Talita Soares Lago Duarte, RIBEIRO, Francisco Adelton Alves, & PEREIRA, Alvaro Itaúna Schalcher. Educação Profissional E A Inclusão De Pessoas Com Deficiência: Um Mapeamento Sistemático. Revista Brasileira Da Educação Profissional E Tecnológica, 2020. Disponível em: https://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/RBEPT/article/view/8199 Acesso em Abr. 2022.

SOUZA, Evaneyde dos Santos, & FERRETE, Rodrigo Bozi. Práticas educativas de linguagem e inclusão: estudo de caso de um aluno com transtorno do espectro autista na Educação Profissional e Tecnológica – Aracaju, 2020. Disponível em: https://ifs.edu.br/images/EDIFS/ebooks/2020/praticas-educativas-de-linguagem-e-inclusao.pdf Acesso em Mai. 2022.

SOUZA, Elisabete Marques Cardozo de, & ALVARENGA, Elenice Monte. Acessibilidade e inclusão de surdos na Educação Profissional nos Institutos Federais. Ensino & Pesquisa, 19(3), 2021. Disponível em: https://periodicos.unespar.edu.br/index.php/ensinoepesquisa/article/view/4478 Acesso em Abr. 2022.

TURCHIELLO, Priscila. A produtividade dos sujeitos com deficiência na articulação da educação profissional e tecnológica com a inclusão. 230f. (Tese de Doutorado). Universidade Federal de Santa Maria, RS, 2017. Disponível em: https://repositorio.ufsm.br/handle/1/14610 Acesso em Abr. 2022.

Published

2024-07-18

How to Cite

Nocêra, R. A., & Papi, S. de O. G. (2024). SCHOOL INCLUSION OF PEOPLE WITH DISABILITIES IN MIDDLE SCHOOL PROFESSIONAL TECHNICAL EDUCATION: An Analysis of Brazilian Research. Momento - Diálogos Em Educação, 33(2), 207–232. https://doi.org/10.14295/momento.v33i2.17269

Similar Articles

<< < 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.