CURRICULUM
From the theoretical debate of the approximations and tensions of traditional theories to post-critical theories
DOI:
https://doi.org/10.14295/momento.v33i2.16673Keywords:
School curriculum, Epistemology, Theories of the curriculumAbstract
The main objective of the present study is to understand the theme of school curricula through a theoretical analysis, focusing on the epistemological influences that have shaped the field of Education Sciences. The methodology adopted encompasses a theoretical approach, a comparative analysis of different schools of thought and their implications in the authors' works, as well as a critical discussion of such influences. Additionally, the study seeks to investigate and analyze how the construction of these theories directly influenced the practical development of school curricula, from their epistemological roots to their manifestation in educational theory. The results and discussions revealed significant transformations in perceptions between the Traditional Theory of curriculum and Critical and Post-critical Theories. Critical Theory emerges as an ideological challenge to Traditional Theory regarding curriculum, while Post-critical Theory focuses on the question of the purpose of teaching, highlighting individuals as protagonists of the curriculum and expanding the discussion of critical theory. It is concluded that there is no absolute definition of curriculum, requiring a historical approach due to the temporal nature of theories, which reflect the reality and culture of each era and provide various definitions of curriculum in different historical moments.
Downloads
References
ALTHUSSER, Louis. Ideologia e Aparelhos ideológicos de Estado. In: ZIZEK, Slavoj. (Org.). Um mapa da ideologia. 5 ed. Rio de Janeiro: Contraponto, 1996. p. 105-142.
ALTHUSSER, Louis. Sobre o trabalho teórico: dificuldade e recursos. In: BARISON, Thiago. Teoria Marxista e análise concreta: textos escolhidos de Louis Althusser e Étienne Balibar. São Paulo: Expressão Popular, 2017. p. 83-114.
ALTHUSSER, Louis. Sobre a reprodução. Petrópolis: Vozes, 1999.
ALTHUSSER, Louis. Ideologia e aparelhos ideológicos do Estado. 3. ed. Lisboa: Presença, 1980.
ARAUJO, Viviane Patricia Colloca. O conceito de currículo oculto e a formação docente. Revista de Estudos Aplicados em Educação. V. 3, p. 29-39, jul-dez, 2018.
ARROYO, Miguel González. Currículo, Território em Disputa. Petrópolis: Vozes, 2011.
BARBOSA, Ana Clarice Alencar; FAVERE, Juliana de. Teorias e práticas do currículo. Indaial: Uniasselvi, 2013.
BARBOSA, Renata Peres. Pensamento Pós-Crítico, Currículo e Teoria Crítica: Aproximações, tensões. Tese (Doutorado em Educação) – Curso de Educação - Faculdade de Filosofia e Ciência, Marília, 2017.
ESTRELA, Albano. Pedagogia, ciência da educação? Porto: Porto Editora. (1992).
HORNBURG, Nice; SILVA, Rubia da. Teorias sobre currículo: uma análise para compreensão e mudança. Revista de divulgação técnico-científica do ICPG. V. 3, n. 10, p. 61-66, jan-jun, 2007. Disponível em: https://rhemaeducacao.com.br/downloads/material-turma/b16e9444d57f89c5827b9ced938ac840.pdf. Acesso em: 24 nov. 2023.
LAKATOS, Eva Maria; MARCONI, Marina de Andrade. Fundamentos de metodologia científico. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2003.
LOPES, Alice Casimiro; MACEDO, Elizabeth. Teorias de currículo. São Paulo: Cortez, 2011.
MALTA, Shirley Cristina Lacerda. Uma abordagem sobre currículo e teorias afins visando à compreensão e mudança. Espaço do Currículo. V. 6, p. 340-354, maio-ago, 2013. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/rec/article/view/3732. Acesso em: 24 nov. 2023.
MOREIRA, Antonio Flavio Barbosa; SILVA, Tomaz Tadeu Da. Sociologia e teoria crítica do currículo: uma introdução. In: MOREIRA, Antonio Flavio Barbosa; SILVA, Tomaz Tadeu Da (orgs.). Currículo, cultura e sociedade. São Paulo: Cortez, 2009.
PACHECO, José Augusto. Escritos Curriculares. São Paulo: Cortez, 2005.
PADILHA, Paulo Roberto. Currículo intertranscultural: novos itinerários para a educação. São Paulo: Cortez: Instituto Paulo Freire. 2004.
RIBEIRO, Márden de Pádua; ZANARDI, Teodoro Adriano Costa. O tecnicismo na teoria curricular: percepções de um grupo focal de um curso de Pedagogia. Espaço do Currículo. V. 9, p. 121-133, jan-abril, 2016. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rec/article/view/rec.2016.v9i1.121133 . Acesso em: 24 nov. 2023.
SANTOMÉ, Jurjo Torres. O curriculum oculto. Porto: Porto Ed, 1995.
SAVIANI, Dermeval. Educação escolar, currículo e sociedade: o problema da base nacional comum curricular. Movimento revista de educação. n. 4, ago. 2016. Disponível em: https://periodicos.uff.br/revistamovimento/article/view/32575 . Acesso em: 24 nov. 2023.
SAVIANI, Dermeval. Pedagogia Histórico-Crítica: primeiras aproximações. 11 ed. Campinas: Autores Associados, 2011.
SILVA, Luiz Heron da. (Org). Século XXI: Qual o conhecimento? Qual Currículo? Petrópolis: Vozes, 1999.
SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. 2 ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2005.
SILVA, Tomaz Tadeu da (Org.). Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis: Vozes, 2000.
SILVA, Tomaz Tadeu da. Teoria Cultura e Educação: um vocabulário crítico. Belo Horizonte: Autêntica, 2000.
TYLER, Ralph W. Basic principles of curriculum and instruction. Chicago, IL: The University of Chicago Press, 1949.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Momento - Diálogos em Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
À Revista Momento − Diálogos em Educação, ficam reservados os direitos autorais, de todos os artigos nela publicados.