LEARNING STRATEGIES AND SELF-REGULATED LEARNING OF TEACHERS IN PRACTICE
a systematic literature review
DOI:
https://doi.org/10.14295/momento.v33i2.16383Keywords:
Learn to Learn, Learning Strategies, Continuing Teacher Education, Metacognition, Cognitive PsychologyAbstract
Strategic and self-regulated learning can be fostered by teaching learning to learn strategies. Thus, this article, result of a systematic literature review, was aimed to map research on learning strategies and self-regulated learning conceptions and report of use of these strategies by inservice Elementary School I teachers, published between the years of 2018 and 2023. After applying the selection and exclusion criteria, eight articles were selected. The data revealed that inservice teachers had limited conceptions about self-regulation of learning and pointed out learning strategies that they used with certain frequency. The relevance of the theme, coupled with the scarcity of research identified in the present search, attest to the need to expand studies on this theme, focusing on teachers inservice.
Downloads
References
BASSO, Fabiane Puntel.; ABRAHÃO, Maria Helena Menna Barreto. Atividades de Ensino que Desenvolvem a Autorregulação da Aprendizagem. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 43, n. 2, p. 495–512, abr. 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edreal/a/tZXc5Ymjk6FdyjScfSbXrYz/?lang=pt#. Acesso em: 17 mar. 2023.
BORUCHOVITCH, Evely. Aprender a aprender: propostas de intervenção em estratégias de aprendizagem. Educação Temática Digital, Campinas, v. 08, n. 02, p. 156-167. 2007. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1676-25922007000200014&lng=en&nrm=iso . Acesso em: 23 jul. 2023.
BORUCHOVITCH, Evely. Autorregulação da aprendizagem: contribuições da psicologia educacional para a formação de professores. Revista Quadrimestral da Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional, SP. v. 18, n. 3, p. 401-409. 2014. Disponível em: https://doi.org/10.1590/2175-3539/2014/0183759 . Acesso em: 23 mar. 2022.
BORUCHOVITCH, Evely. Estratégias de aprendizagem e desempenho escolar: considerações para a prática educacional. Psicologia: Reflexão e Crítica, Porto Alegre, v. 12, n. 002, s/p. 1999. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0102-79721999000200008 . Acesso em: 9 set. 2022.
BROJATO, Henrique Costa; PORTILHO, Evelise Maria Labatut. Identificação de estratégias cognitivas e metacognitivas em pedagogos escolares: resultados de um programa de formação. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 49, p. e248484. 2023. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/ZW3ggDKvJvS6NxgBYg3CsDP/?lang=pt#. Acesso em: 15 mar. 2023.
DEMBO, Myron. Learning to teach is not enough: Future teachers also need to learn how to learn. Teacher Education Quarterly, v.28, n.4, p.23–35. 2001. Disponível em: https://www.jstor.org/stable/23478314. Acesso em: 03 dez. 2022.
DIGNATH Charlotte; SPRENGER Lara. Can You Only Diagnose What You Know? The Relation Between Teachers’ Self-Regulation of Learning Concepts and Their Assessment of Students’ Self-Regulation. Frontiers in Education, Suíça, v.5, n.585683, p.1-17. 2020. Disponível em: https://periodicos.pucpr.br/dialogoeducacional/article/view/27614 . Acesso em: Acesso em: 27 mar. 2023.
FRISON, Lourdes Maria Bragagnolo; AVILA, Luciana Toaldo Gentilini; VEIGA SIMAO, Ana Margarida. Estimulação da recordação e autorregulação da aprendizagem no estágio docente. Revista de Educação, Campinas, v. 23, n. 3, p. 349-363. 2018. Disponível em: Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1519-39932018000300349&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 23 jul. 2023.
GANDA, Danielle Ribeiro; BORUCHOVITCH, Evely. A autorregulação da aprendizagem: principais conceitos e modelos teóricos. Psicologia da Educação, São Paulo, SP, s/v, n. 46, p. 71-80. 2018. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/psicoeduca/article/view/39147 .Acesso em: 30 jul. 2022.
GUTIÉRREZ DE BLUME, Antonio; MONTOYA-LONDOÑO, Diana Marcela; OSORIO-CÁRDENAS, Andrea Mielna. Habilidades metacognitivas y su relación con variables de género y tipo de desempeño profesional de una muestra de docentes colombianos. Revista Colombiana de Educación, Colômbia, [S. l.], n. 84. 2022. Disponível em: https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/RCE/article/view/11298. Acesso em: Acesso em: 16 jun. 2023.
HALAMISH, Vered. Pre-service and In-service teachers’ metacognitive knowledge of learning strategies. Frontiers in Psychology, Suíça, v.9, n.2152, p.1-5. 2018. Disponível em: https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2018.02152/full . Acesso em: 27 mar. 2023.
Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP), 2022 – Disponível em: https://static.poder360.com.br/2022/09/apresentacao-dados-saeb-16set2022.pdf. Acesso em 23 jul. 2023.
MARINI, Janete Aparecida da Silva; BORUCHOVITCH, Evely. Self-Regulated Learning in Students of Pedagogy. Paidéia, Ribeirão Preto, v. 24, n. 59, p. 323 – 330. 2014. DOI: https://doi.org/10.1590/1982-43272459201406 . Acesso em: 25 jul. 2023.
McCOMBS, Barbara. Historical review of learning strategies research: strategies for the whole learner - a tribute to Claire Ellen Weinstein and early researchers of this topic. Frontier in Education, Suíça, 2, 1-21. 2017. Disponível em: https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/feduc.2017.00006/full. Acesso em: 08 ago. 2023.
MICHALSKY Tova. Preservice and Inservice Teachers’ Noticing of Explicit Instruction for Self-Regulated Learning Strategies. Frontiers Psychology, Suíça, v. 12, n.630197, p.1-12. 2021. Disponível em: https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2021.630197/full. Acesso em: 21 mar. 2023.
MOHER, David; LIBERATI, Alessandro; TETZLAFF, Jennifer.; ALTMAN, Douglas Grahan. Preferred reporting items for systematic reviews and meta-analyses: The PRISMA statement. International Journal of Surgery, Suíça, v. 8, n. 5, p. 336-341. 2010. Disponível em: https://doi.org/10.1371/journal.pmed.1000097 . Acesso em: 20 jun. 2023.
MONEREO, Charles. Hacia un nuevo paradigma del aprendizaje estratégico: el papel de la mediación social, del self y de las emociones. Revista Electrónica de Investigación Psicoeducativa, Espanha, v.5, n.13, p. 497- 534. 2007. Disponível em: https://ojs.ual.es/ojs/index.php/EJREP/article/view/1250. Acesso em 23 jul. 2023.
MONEREO, Charles; BADÍA, Antoni; BILBAO, Gilda; CERRATO, María; WEISE, Crista. Ser un docente estratégico: cuando cambiar la estrategia no basta. Cultura y Educación, Espanha, v.3, n. 21, p. 237-256. 2009. Disponível em: https://tuhat.helsinki.fi/ws/portalfiles/portal/45466499/Monereo_Badia_Bilbao_Cerrato_Weise_2009.pdf . Acesso em 23 jul. 2023.
PAGE, Matthew; MACKENZIE, Joanne; BOSSUYT, Patrick; BOUTRON, Isabelle; HOFFMANN, Tammy; MULROW, Cynthia; SHAMSEER, Larissa; TETZLAFF, Jennifer; ALK, Elie; BRENNAN, Sue; CHOU, Roger; GLANVILLE, Julie; GRIMSHAW,Jeremy; HRÓBJARTSSON,AsbØrn; LALU, Manoj; LI, Tianjing; LODER, Elizabeth; MAYO-WILSON,Evan; McDONALD, Steve; McGUINNESS, Luke; STEWART, Lesley; THOMAS,James; TRICCO, Andrea; WELCH, Vivian;WHITING, Penny; MOHER, David. . The PRISMA 2020 statement: an updated guideline for reporting systematic reviews. British Medical Journal, Londres, v. 372, n. 71, p.1-9. 2021. Disponível em: https://doi.org/10.1136/bmj.n71 . Acesso em 26 jan. 2023.
PIANCA, Humberto José Cardoso; ALLIPRANDINI, Paula Mariza Zedu. Estratégias de aprendizagem empregadas por professores da educação básica em exercício. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 22, n. 75, p.2023-2051. 2022. Disponível em: https://periodicos.pucpr.br/dialogoeducacional/article/view/27614. Acesso em: 27 mar. 2023.
ROSÁRIO, Pedro; VEIGA SIMÃO, Ana Margarida; CHALETA, Elisa.; GRÁCIO, Luísa. Auto-regular o aprender que espreita nas salas de aula. In: ABRAHÃO, Maria Helena Menna Barreto (Org.). Professores e alunos: aprendizagens significativas em comunidades de prática educativa. Porto Alegre: PUCRS, 2008, p. 115-132.
SANTOS, Osmar José Ximenes; BORUCHOVITCH, Evely. Estratégias de aprendizagem e aprender a aprender: concepções e conhecimento de professores. Revista Psicologia: ciência e profissão, Brasília - DF, v. 31, n. 2, p. 284 – 295. 2011. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1414-98932011000200007 . Acesso em: 22 mar. 2022.
SARMENTO, Teresa. Formação de Professores para uma Sociedade Humanizada. Revista De Educação, Campinas, v. 22, n. 2, p 285–297. 2017. Disponível em: https://seer.sis.puc-campinas.edu.br/reveducacao/article/view/3679 . Acesso em 23 jul. 2023.
VEIGA SIMÃO, Ana Margarida; FRISON, Lourdes Maria Bragagnolo. Autorregulação da aprendizagem: abordagens teóricas e desafios para as práticas em contextos educativos. Cadernos de Educação, Pelotas - RS, n. 45, p. 2-20. 2013. Disponível em: https://periodicos.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/caduc/article/view/3814 . Acesso em: 13 dez. 2022.
WEINSTEIN, Claire Ellen; ACEE, Taylor. Study and learning strategies. In: FLIPPO, F. R.; BEAN, W., T. (Eds.). Handbook of College Reading and Study Strategy Research, New York: Routledge, 3ª edition, 2018, p. 227– 240.
WEINSTEIN, Claire Ellen; ACEE, Taylor; JUNG, JaeHak. Self-regulation and learning strategies. New Directions for Teaching and Learning, n.126, p.45-53. 2011. Disponível em: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/tl.443 . Acesso em: 08 ago. 2023.
YAN, Zi. How teachers’ beliefs and demographic variables impact on self-regulated learning instruction. Educational Studies, v.44, n.5, p.564-57. 2018. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/03055698.2017.1382331 Acesso em: 12 jun. 2023.
ZIMMERMAN, Barry. A social cognitive view of self-regulated academic learning. British Journal of Educational Psychology, Londres, v.81, n.3, p. 329 – 339. 1989b. Disponível em: https://psycnet.apa.org/doiLanding?doi=10.1037%2F0022-0663.81.3.329. Acesso em: 29 jul. 2022.
ZIMMERMAN, Barry. Attaining self-regulation: A social cognitive perspective. In: BOEKAERTS, Monique; PINTRICH, Paul; ZEIDNER, Moshe (Eds.). Handbook of self-regulation. Academic Press, 2000, p. 13– 39.
ZIMMERMAN, Barry. Becoming a self-regulated learner: an overview. Theory Into Practice, v.41, n.2, p.64-70. 2002. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1207/s15430421tip4102_2 .Acesso em: 27 jul. 2023.
ZIMMERMAN, Barry. From cognitive modeling to sefl-regulation: a social cognitive career path. Educational Psychologist, v.48, n.3, p.135 – 147. 2013. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/00461520.2013.794676 . Acesso em: 28 jun. 2023.
ZIMMERMAN, Barry. Models of self-regulated learning and academic achievement. In: ZIMMERMAN, Barry; SCHUNK, Dale. Self-regulated-learning and academic achievement: theory, research and practice. New York: Springer-Verlag, 1989a, p.1-25.
ZIMMERMAN, Barry; SCHUNK, Dale. Motivation: an essential dimension of self-regulated learning. In: SCHUNK, Dale; ZIMMERMAN, Barry (Eds.). Motivation and self-regulated learning: Theory, research, and applications. New York: Routledge, 2012, p.1-30.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Momento - Diálogos em Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
À Revista Momento − Diálogos em Educação, ficam reservados os direitos autorais, de todos os artigos nela publicados.