ENVIRONMENTAL EDUCATION AS NA EXPERESSION OF CULTURE IN THE CONTEXT OS RURAL EDUCATION

Authors

  • Patrícia Spinassé Borges Universidade Federal de Goiás (UFG) https://orcid.org/0009-0007-6296-5544
  • Gabriel Carvalho Bungenstab Universidade Estadual de Goiás (UEG)

DOI:

https://doi.org/10.14295/momento.v33i2.15980

Keywords:

Culture, Environmental education, Rural Education

Abstract

The article aimed to discuss the conception of culture based on an Environmental Education experience in a Degree course in Rural Education (LEdoC) at the Federal University of Goiás/ Câmpus Goiás. For this, the research had a qualitative approach and several instruments for data collection: interview with the effective teacher of the LEdoC course, exploratory questionnaire for students, recordings of synchronous classes and focus groups, as well as activities carried out by students during Community Time. It can be concluded that the use of “mysticism” during classes was important, enabling dialogue and the exchange of ideas with students, providing opportunities for dialogue about their daily experiences in the field. Therefore, it becomes relevant that Environmental Education activities for Rural Education consider the territory, culture, identity, social and historical aspects of rural subjects. The presence of critical EE in the LEdoC course can contribute to the formation of an emancipated and participatory subject with a view to building a more just society.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Patrícia Spinassé Borges, Universidade Federal de Goiás (UFG)

Doutora em Educação em Ciências e Matemática pela Universidade Federal de Goiás. Possui mestrado em Ensino de Ciências pela Universidade Estadual de Goiás. Graduação (Licenciatura e Bacharelado) em Ciências Biológicas pela FAESA. Email para contato: patriciaspinasse@yahoo.com.br.

Gabriel Carvalho Bungenstab, Universidade Estadual de Goiás (UEG)

Doutor em Sociologia pela Universidade Federal de Goiás. Mestre em Educação Física pela UFES. Licenciado em Educação Física pela UFES. É professor efetivo no curso de Educação Física da Universidade Estadual de Goiás (UEG) e professor permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação Física da Universidade Federal de Goiás (PPGEF-UFG). Email para contato: gabrielcarv@msn.com.

References

ALVES, Clarice Gonçalves Rodrigues; MELO, Lana Cristina Barbosa de; SANTOS, Virgínia Marne da Silva Araújo dos. Educação do Campo e Educação Ambiental: interconexões para a construção de um ensino crítico e transformador. Debates em Educação, v. 9, n. 18, p. 87 – 97, 2017. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/2418/2584. Acesso em: 04 set. 2023.

BALDOTTO, Ozana Luzia Galvão; MORILA, Ailton Pereira. A Mística no contexto do movimento da Educação do Campo. Kiri-kerê: Pesquisa em Ensino, Dossiê n.4, v. 3, p. 257- 279, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufes.br/kirikere/article/view/32027. Acesso em: 05 set. 2023.

BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.

BOGO, Ademar. Mística. In: CALDART, Roseli Salete, PEREIRA, Isabel Brasil; ALENTEJANO, Paulo, FRIGOTTO, Gaudêncio. (org.). Dicionário da Educação do Campo, 2 ed. Rio de Janeiro, São Paulo: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Expressão Popular, 2012.

BORGES, Patrícia Spinassé. Evidências de diálogos entre a Educação do Campo e Educação Ambiental em um curso de Licenciatura. 2022. Tese (Doutorado em Educação em Ciências e Matemática) – Universidade Federal de Goiás, 2022. Disponível em: https://repositorio.bc.ufg.br/tede/items/39863d42-1811-4280-8832-026e67c067de. Acesso em: 15 set. 2023.

BRANDÃO, Carlos Rodrigues. Educação como cultura. Campinas: Mercado das Letras, 2002.

CALDART, Roseli Salete. Elementos para a construção de um projeto político e pedagógico da Educação do Campo. In: MOLINA, Monica Castagna; JESUS, Sonia Meire Santos Azevedo de (orgs.). Contribuições para a construção de um projeto de Educação do Campo. Coleção Por uma Educação do Campo, n. 5, Brasília, DF: Articulação Nacional Por uma Educação do Campo, 2004.

CARVALHO, Isabel Cristina Moura. Educação ambiental: a formação do sujeito ecológico. 6 ed. São Paulo: Cortez, 2012.

CORDEIRO, Georgina N. K; REIS, Neila Silva.; HAGE, Salomão Mufarrej. Pedagogia da Alternância e seus desafios para assegurar a formação humana dos sujeitos e sustentabilidade do campo. Em Aberto, Brasília, v. 24, n. 85, p. 115-125, abr. 2011. Disponível em: https://emaberto.inep.gov.br/ojs3/index.php/emaberto/article/view/3078. Acesso em: 04 set 2023.

DANTAS, Jonielton Oliveira; SOARES, Maria José Nascimento; SANTOS, Marília Barbosa dos. A relação da Educação Ambiental com a Educação do Campo: aspectos identificados a partir de publicações em periódicos de Educação Ambiental. Revista de Educação Ambiental: Ambiente & Educação, Rio Grande, v.25, n.2, p.448 – 480, 2020. Disponível em: https://periodicos.furg.br/ambeduc/article/view/11328. Acesso em: 04 set. 2023.

FALEIRO, Wender; RIBEIRO, Geize Kelle. Na “pinguela” da Formação por área e Interdisciplinaridade nos cinco anos de LEDOC em Goiás: vozes e vieses dos professores formadores. Revista Cocar, Belém, v.15, n.32, p.1-19, 2021. Disponível em: https://periodicos.uepa.br/index.php/cocar/article/view/4365. Acesso em: 04 set. 2023.

FREIRE. Paulo. Pedagogia do oprimido. 17 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

LOUREIRO, Carlos Frederico Bernardo. Educação Ambiental: questões de vida. São Paulo: Cortez, 2019.

MELO JÚNIOR, Arlindo Lins de; BEZERRA NETO, Luiz. Educação do Campo: reflexões sobre cidadania e cultura. Periferia: Educação, Cultura & Comunicação, v.13, n.1, p. 84-100, 2021.

PIATTI, Célia Beatriz; SILVA, Jucelia Souza da. A mística na Licenciatura em Educação do Campo: imagens, tempos, espaços e experiências. Revista Imagens da Educação, Maringá, v. 11, n. 1, p. 179- 197, jan./mar. 2021. Disponível em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ImagensEduc/article/view/50069. Acesso em: 04 set. 2023.

TARDIN, J.M. Cultura Camponesa. In: CALDART, R. S., PEREIRA, I., B., ALENTEJANO, P., FRIGOTTO, G. (org.). Dicionário da Educação do Campo, 2 ed. Rio de Janeiro, São Paulo: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Expressão Popular, 2012.

TIRIBA, Lia. Cultura do trabalho, autogestão e formação de trabalhadores associados na produção: questões de pesquisa. Perspectiva, [S. l.], v. 26, n. 1, p. 69–94, 2009. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/view/2175-795x.2008v26n1p69. Acesso em: 11 set. 2023.

Published

2024-07-18

How to Cite

Borges, P. S., & Bungenstab, G. C. (2024). ENVIRONMENTAL EDUCATION AS NA EXPERESSION OF CULTURE IN THE CONTEXT OS RURAL EDUCATION . Momento - Diálogos Em Educação, 33(2), 404–420. https://doi.org/10.14295/momento.v33i2.15980

Similar Articles

<< < 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.