FEMINIST NETWORKS FOR TRANSFORMATIVE EDUCATION

Authors

  • Amanda Motta Castro Universidade Federal do Rio Grande - FURG https://orcid.org/0000-0003-0471-1240
  • Sara Amelia Espinosa Islas Universidad Autónoma de Baja California
  • Desirée Pires Universidade Federal do Rio Grande - FURG

DOI:

https://doi.org/10.14295/momento.v32i02.15705

Keywords:

Feminist Networks. Latin America. Transformative Education. Extreme right. #Elenão Movement.

Abstract

This text has by objective to discuss the formation of feminist networks, especially the Red Feminismos Cultura y Poder, created in Mexico, and the Grupo de Pesquisa Lélia Gonzalez, in Brazil. Both networks are composed of feminist researchers who also work as professors in public universities. Red Feminismos Cultura y Poder has the participation of professors from the Universidad Autónoma Metropolitana (UAM), in Mexico, while the Grupo de Pesquisa Lélia Gonzalez is composed of professors from the Federal University of Rio Grande (FURG). After the establishment of these networks, other teachers also joined them with the aim of forming support networks, strengthening and developing new ways of working, in addition to creating transformative approaches to teaching in Latin America. It is important to emphasize that this union shows us that we are not alone.

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Author Biographies

Amanda Motta Castro, Universidade Federal do Rio Grande - FURG

Professora do Programa de Pós Graduação em Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul/FURG e docente do Departamento de Educação da mesma instituição. Doutora pelo programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade do Vale do Rio dos Sinos/UNISINOS; foi bolsista CAPES durante (2009-2015) e realizou Estágio de doutoramento na Universidad Autonoma Metropolitana del México - UAM, no departamento de Antropologia. Trabalha com os seguintes temas de pesquisa: Feminismo, Educação Popular, Arte Popular e desigualdades sociais. 

Sara Amelia Espinosa Islas, Universidad Autónoma de Baja California

Profesora de la Facultad de Medicina y Psicología y de la Facultad de Economía y Relaciones Internacionales de la Universidad Autónoma de Baja California. Integrante de la Red Feminismo(s), Cultura y Poder. Diálogos desde el Sur. Consultora de OSC y Política Pública con enfoque feminista interseccioinal.

Desirée Pires, Universidade Federal do Rio Grande - FURG

Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Rio Grande (FURG), em 2021. Graduada em História Licenciatura pela Universidade Federal do Rio Grande (FURG), em 2017. Foi bolsista da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPES (PPGEDU/FURG) entre 2020-2021. Compõe o Grupo de Pesquisa e Estudo Interdisciplinar Lélia Gonzalez (CNPq).Possui interesse nas áreas de pesquisa: educação, políticas de ascensão da extrema direita, ativismo de mulheres nas redes sociais, feminismos, feminismo interseccional e história das mulheres. 

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Published

2023-09-22

How to Cite

Castro, A. M., Amelia Espinosa Islas, S., & Pires, D. (2023). FEMINIST NETWORKS FOR TRANSFORMATIVE EDUCATION. Momento - Diálogos Em Educação, 32(02), 31–45. https://doi.org/10.14295/momento.v32i02.15705

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