PROFESSIONAL IDENTITY CONSTITUTION OF LITERACY TEACHERS

an overview of literature

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14295/momento.v33i2.15697

Keywords:

Teacher Training, Literacy teachers, Basic education, Doctorate degree

Abstract

This article consisted of systematically reviewing the stricto sensu national production related to the process of constituting the professional identity of teaching literacy teachers in a survey at CAPES (Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel), through the search for doctoral theses oriented by descriptors : teacher professional constitution of literacy teachers, with refinement in “teacher professional identity” and “literacy teachers.” Thus, the research adopted a qualitative approach methodology characterized by a literature review on the subject. For the construction of this review, we included the following criteria: having been a doctoral thesis published in the time period from 2017 to 2021, having included in the title, abstract or keywords, the descriptors “professional teaching identity” and “literacy teachers” and the object of the review. thesis was the professional identity construction of teaching literacy teachers. The general objective of this research was: to analyze what has been revealed in doctoral research about the constitution of the professional teaching identity of literacy teachers in the context of Postgraduate Programs in Brazilian universities. After refinement, 32 theses were analyzed using the descriptors “teaching professional identity” and “literacy teachers”. However, only 2 theses met the inclusion/exclusion criteria defined by the research for carrying out the systematic literature review. We analyzed that the works deal with professional development in different perspectives and related to various themes, but those that address the professional identity constitution of literacy teachers have few publications in the scope of the doctorate in Education in Brazil.

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Author Biographies

Francisco Marcos Pereira Soares, Universidade Federal do Piauí (UFPI)

Doutorando e Mestre em Educação pela Universidade Federal do Piauí (UFPI). Graduação em Biologia pela Universidade Estadual Vale do Acaraú (UVA)/CE e em Pedagogia pela Faculdade do Médio Parnaíba (FAMEP). Membro do Núcleo de Estudos e Pesquisas sobre Formação e Profissionalização Docente em Pedagogia (NUPPEd/UFPI). E-mail de contato: marcosluhan@gmail.com.

Antonia Edna Brito, Universidade Federal do Piauí (UFPI)

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Graduação em Pedagogia e Mestrado em Educação pela Universidade Federal do Piauí (UFPI). Professora Titular da Universidade Federal do Piauí. Professora do curso de Pedagogia e do Programa de Pós-Graduação em Educação/UFPI, vinculada à linha de pesquisa Formação de Professores e Práticas da Docência. E-mail de contato: antonedna@hotmail.com.

Joelson de Sousa Morais, Universidade Federal do Maranhão (UFMA)

Doutor em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Membro do Grupo Interinstitucional de Pesquisaformação Polifonia (UNICAMP/UERJ) e do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Continuada (GEPEC/UNICAMP). Professor Adjunto do Curso de Pedagogia e do Mestrado Profissional do Programa de Pós-Graduação em Educação e Práticas Educativas (PPGEPE), da Universidade Federal do Maranhão. E-mail de contato: joelson.morais@ufma.br.

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Published

2024-07-18

How to Cite

Soares, F. M. P., Brito, A. E., & Morais, J. de S. (2024). PROFESSIONAL IDENTITY CONSTITUTION OF LITERACY TEACHERS: an overview of literature. Momento - Diálogos Em Educação, 33(2), 337–363. https://doi.org/10.14295/momento.v33i2.15697

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