“THAT PLACE HERE IS THE ISLAND”

CHILDREN'S PERSPECTIVES ON FIELD SCHOOL BELONGING TO LITTORAL CONTEXT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14295/momento.v32i01.15030

Keywords:

place, island, school, belonging, childhood

Abstract

This article to present an excerpt from the Master's dissertation developed in Program Postgraduate studies in Environmental Education - PPGEA, at the Federal University of Rio Grande - FURG. We present the investigative proposal with the children who live on an island and study in a rural school. This study corresponds to the need to expand and qualify the dialogue and reflection on territories made invisible by theoretical productions, focusing on the perspective of children in the place. The research was accomplished in a field school on Ilha dos Marinheiros, in the extreme south of Rio Grande do Sul, and permanence in the school had a theoretical and methodological basis in the Ecological Insertion, with field diary records and audio recording. Fifteen children from kindergarten and elementary school participated in the research. The results demonstrate unique characteristics about children's cultures on the island and that mobilized the visibility of children in littoral territories. When considering time-space from the children's perspective, it is possible to identify the place where the island school is located as a trainer of subjectivities and experiences with nature in its entirety.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gabrielle Lopes das Neves, Universidade Federal do Rio Grande - FURG

Pedagoga (FURG). Mestre em Educação Ambiental (PPGEA/FURG). Especialista em Educação Infantil (UFPEL). Colaboradora do grupo de estudos e pesquisa, Ecoinfâncias: Infâncias, ambientes e ludicidade. Professora de Educação Infantil dos municípios de Rio Grande e Pelotas/RS.

Narjara Mendes Garcia, Universidade Federal do Rio Grande - FURG

Licenciada em Pedagogia - Habilitação Educação Infantil. Mestre e Doutora em Educação Ambiental. Professora Adjunta no Instituto de Educação na Universidade Federal do Rio Grande. Líder do Grupo de Pesquisa CNPq Ecoinfâncias. Pesquisadora do Núcleo de Estudos e Pesquisa em Educação da Infância - NEPE/ FURG. Coordenadora de Apoio Pedagógico na Secretaria de Educação a Distância - SEaD/ FURG.

References

ARROYO, Miguel G. VIELLA, Maria dos Anjos Lopes. SILVA, Roberto da. (orgs). Trabalho infancia: exercícios tensos de ser crianças: haverá espaço na agenda pedagógica? . - Petrópolis, RJ: Vozes, 2015.

ARIÈS, Philippe. História Social da Criança e da Família: tradução: Dora Flaksman. 2. ed-- Rio de Janeiro: Guanabara, 1986.

BARBOSA, Maria Carmen Silveira. HORN, Maria da Graça Souza. Projetos Pedagógicos na Educação Infantil. Porto Alegre: Artmed, 2008.

BARROS, Maria Isabel Amando de. Desemparedamento da infância, a escola como lugar de encontro com a natureza. Rio de Janeiro, julho de 2018. 2ª edição. Disponível em:https://criancaenatureza.org.br/wpcontent/uploads/2018/08/Desemparedamento_infancia.pdf Acesso em: dez. 2019.

BRANDÃO, Carlos Rodrigues. Aqui é onde eu moro, aqui nós vivemos: escritos para conhecer, pensar e praticar o município educador sustentável. 2 ed. Brasília: MMA, Programa Nacional de Educação Ambiental, 2005.

BROFENBRENNER, Urie. A ecologia do desenvolvimento humano: experimentos naturais e planejados; trad. Maria Adriana Veríssimo Veronese. - Porto Alegre: Artes Médicas, 1996.

BROFENBRENNER, Urie. Bioecologia do desenvolvimento humano: tornando os seres humanos mais humanos. Tradução: André de Carvalho Barreto; revisão técnica: Sílvia H. Koller. - Porto Alegre: Artmed, 2011.

CAPRA, Fritjof. A visão sistêmica da vida: uma concepção unificada e suas implicações filosóficas, políticas e sociais e econômicas. São Paulo: Cultrix, 2014. - (Coleção polêmica).

CECCONELLO, Alessandra Marques. KOLLER, Sílvia Helena. Inserção Ecológica na Comunidade: Uma Proposta Metodológica para o Estudo de Famílias em Situação de Risco. Psicologia: Reflexão e Crítica, 2003, 16(3), pp. 515-524. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/prc/v16n3/v16n3a10.pdf. Acesso em: Mar. 2020.

CORSARO, William A. Sociologia da Infância. Porto Alegre: Artmed, 2011. 384 p.

LOPES, Jader Janer Moreira. Geografia da Infância: onde encontramos as crianças?.ACTA Geográfica, Boa Vista. Edição Especial 2017. pp. 101-118. Disponível em: https://revista.ufrr.br/actageo/article/view/4774/2417. Acesso em: dez. 2019.

PELOSO, Franciele Clara. Infâncias do e no Campo: um retrato dos estudos pedagógicos nacionais. EDUCERE: XII Congresso Nacional de Educação. Formação de professores, complexidade e trabalho docente. PUCPR, out, 2015. Disponível em: http://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2015/18271_7657.pdf Acesso em: dez. 2019.

SARMENTO, Manuel Jacinto; PINTO, Manuel. As culturas da infância nas encruzilhadas da 2ª modernidade. In: SARMENTO, Manuel Jacinto; CERISARA, Ana Beatriz. Crianças e miúdos: perspectivas sociopedagógicas da infância e educação. Porto, Portugal: Edições ASA, 2004. Disponível em: http://peadrecuperacao.pbworks.com/w/file/fetch/104617678/Texto%20Aula%2011%20-%20Sarmento.pdf Acesso em: dez. 2019.

SARMENTO, Manuel. O trabalho das crianças é na escola, debates e controvérsias sobre o trabalho infantil e a educação como trabalho. In: ARROYO, Miguel G

VIELLA, Maria dos Anjos Lopes. SILVA, Roberto da. (orgs). Trabalho infancia: exercícios tensos de ser crianças: haverá espaço na agenda pedagógica? . - Petrópolis, RJ: Vozes, 2015.

SILVA, Ana Paula Soares da. SILVA, Juliana Bezzon da. PASUCH, Jaqueline. Educação Infantil do Campo.- 1. ed. - São Paulo: Cortez, 2012. - (Coleção Docência em Formação: Educação Infantil / coordenação Selma Garrido Pimenta).

TIRIBA, Lea. Educação Infantil como direito e alegria: em busca de pedagogias ecológicas populares e libertárias. - 1 ed. Rio de Janeiro/São Paulo. Paz e Terra, 2018.

Published

2023-04-10

How to Cite

Lopes das Neves, G. ., & Garcia, N. M. (2023). “THAT PLACE HERE IS THE ISLAND”: CHILDREN’S PERSPECTIVES ON FIELD SCHOOL BELONGING TO LITTORAL CONTEXT. Momento - Diálogos Em Educação, 32(01), 49–73. https://doi.org/10.14295/momento.v32i01.15030

Similar Articles

<< < 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.