A COORDENAÇÃO PEDAGÓGICA COMO ARTICULADORA NA IMPLEMENTAÇÃO DE POLÍTICAS EDUCACIONAIS NA ESCOLA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14295/momento.v32i01.14625

Keywords:

Coordenação Pedagógica, Pedagogia de Projetos, Interdisciplinaridade, Ensino Fundamental, Formação continuada

Abstract

The article discusses the role of pedagogical coordination in the implementation of educational policies at school. Through a collective interview, it analyzes the role of the coordinators in the municipal education network of Nova Prata (RS), aiming to understand how the articulation with the teachers proceeds, the challenges, limits and possibilities for the implementation of the Pedagogy of Projects. In the theoretical foundation, it was supported by authors such as Gallon, Rocha Filho e Machado (2017), Celestino (2013), Araújo e Ribeiro (2016) and Araújo, Martins e Rodrigues (2019), with an emphasis on the role of pedagogical coordination at school, also dialoguing with questions of Nóvoa (2002), Saviani (2006), Libâneo (2004) and Pimenta (1997). It was found the difficulty of interdisciplinary action on the part of teachers, the need for collective planning and spaces and times for training as a subsidy to the role of coordination. The articulating function, assumed as a working hypothesis, was confirmed throughout the research, affirming coordination as a reference for the pedagogical practice of teachers in the face of emerging challenges in the daily life of the school.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sandro de Castro Pitano, Universidade de Caxias do Sul

Doutor em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), licenciado em Geografia pela Universidade Federal de Pelotas (UFPel), professor pesquisador do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade de Caxias do Sul (UCS). Lider do Grupo de Pesquisa/CNPq Educação e pesquisa na América Latina: convergências teóricas e metodológicas. E-mail: scpitano@gmail.com.

Julsemina Zilli Polesello, Universidade de Caxias do Sul-UCS

Master in Education from the University of Caxias do Sul, professor at the Municipal Education Network in Nova Prata-RS. jzpolesello1@ucs.br

References

ARAÚJO, O. H. A.; RIBEIRO, L. T. F. A didática e a pedagogia como suporte teórico para uma coordenação pedagógica qualificada. RPGE-Revista online de Política e Gestão Educacional, v.20 n.3, p.501-513, 2016.

ARAÚJO, O. H. A.; MARTINS, E. S.; RODRIGUES, J. M. C. Coordenação pedagógica na escola básica brasileira posta em questão. Revista COCAR, Belém, V.13. N.25, p. 257-277 – jan./abr. 2019 Disponível em: http://páginas.uepa.br/seer/index.php/cocar. Acesso em: 15 jul. 2022.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 23 de dezembro de 1996.

CELESTINO, M. R. Coordenação Pedagógica Integradora: uma liderança que norteia a ação do grupo de professores. ENIAC Pesquisa, Guarulhos (SP), p. 148-156, v. 2, n. 2, jul.-dez. 2013.

CONSELHO NACIONAL DE EDUCAÇÃO (BRASIL). Resolução CNE/CP 1/2006. Diretrizes Curriculares Nacionais para o Curso de Graduação em Pedagogia, licenciatura. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 16 de maio de 2006.

GADOTTI, M. História das ideias pedagógicas. São Paulo: Editora Ática, 2003.

GALLON, M. da S.; ROCHA FILHO, J. B.; MACHADO, J. A. Desafios à realização da interdisciplinaridade no ambiente escolar: perspectivas dos docentes e da coordenação pedagógica. Revista Thema, Pelotas, RS, v. 14, n. 4, p. 159-173, jun. 2017.

LIBÂNEO, J.C. Organização e gestão da escola: teoria e prática. 5 ed. Goiânia, Alternativa, 2004.

NOVA PRATA. Lei nº 10.324, de 22 de maio de 2019. Estabelece o Plano de Carreira do Magistério Público do Município de Nova Prata, institui o Respectivo Quadro de Cargos e Funções e dá Outras Providências. Nova Prata, RS: Câmara Municipal, 2019.

NÓVOA, A. Formação de Professores e Trabalho Pedagógico. Educa. Lisboa. 2002.

PIMENTA, S. G. Formação de professores: saberes da docência e identidade do professor. Revista da Educação AEC, [s. l.], nº 104, 1997. Nuances- Vol. III- setembro de 1997.

SANTOS, M. Por uma Geografia Nova. São Paulo: Hucitec, 1986, 3ª edição, 236p.

SAVIANI, D. A supervisão educacional em perspectiva histórica: da função à profissão pela mediação da ideia. In: FERREIRA, N.S.C. (Org.). Supervisão educacional para uma escola de qualidade. 5ª ed. São Paulo: Cortez, 2006.

SILVA, A. F. G. da. A construção do currículo na perspectiva popular crítica: das falas significativas às práticas contextualizadas. 2004. 485f. Tese (Doutorado- Programa de Pós-Graduação em Educação: Currículo). Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. São Paulo. 2004.

Published

2023-04-10

How to Cite

de Castro Pitano, S., & Zilli Polesello, J. (2023). A COORDENAÇÃO PEDAGÓGICA COMO ARTICULADORA NA IMPLEMENTAÇÃO DE POLÍTICAS EDUCACIONAIS NA ESCOLA. Momento - Diálogos Em Educação, 32(01), 388–409. https://doi.org/10.14295/momento.v32i01.14625

Similar Articles

<< < 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.