Role Playing Game in the brazilian education

a systematic review

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14295/momento.v32i02.14135

Keywords:

Education, Teaching Practices, Simulation Games

Abstract

The present study represents a systematic literature review on the use of RPG (Role-Playing-Game) in brazilian education as a teaching tool. The collected articles were classified taking into consideration the characteristics of the study’s participants and the learning environment, independent and dependent variables and, finally, results and related factors. Based on the results obtained, we discuss the potential of the RPG as a way of intervening in teaching processes and in development of specific skills. In addition, the limitations of the tool are presented and discussed, mainly in relation to pedagogical applicability. Hypotheses and interpretations are raised regarding the presented data, based on socio-historical theory.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Pedro Henrique Matias Marques Gomes, Universidade Federal de Alagoas - UFAL

Mestrando em Psicologia pelo Programa de Pós-graduação em Psicologia da Universidade Federal de Alagoas.

Angelina Nunes de Vasconcelos, Universidade Federal de Alagoas - UFAL

Professora Doutora pela Universidade Federal de Alagoas.

Marcel de Lima Correia, Universidade Federal de Alagoas - UFAL

Discente da graduação em Psicologia da Universidade Federal de Alagoas

References

BLACKMON, Wayne. Dungeons and dragons: The use of a fantasy game in the psychotherapeutic treatment of a young adult. American Journal of Psychotherapy, Washington D.C., v. 48, n. 4. fev. p. 624-632. 1994.

EDITORA JAMBÔ. O que é Tormenta. [S.I] 2019. Disponível em: <https://tormentarpg.com.br/> Acesso em: 14 jan. 2020.

FERREIRA-COSTA, R.; LIMA, A.; RODRIGUES, F.; & GALHARDO, E. O Role Playing Game (RPG) como ferramenta de aprendizagem no ensino fundamental e médio. São Paulo. 2007. Recuperado em 14 mar. 2020. Disponível em:

http://www.unesp.br/prograd/PDFNE2006/artigos/capitulo1/oroleplayingame.pdf

GADOTTI, Moacir. Perspectivas atuais da educação. São Paulo em Perspectiva, São Paulo, v. 14, n. 2, p. 03-11, 2000.

GRANDO, Anita; TAROUCO, Liane. O uso de jogos educacionais do tipo RPG na educação. Novas tecnologias na educação, Porto Alegre. v.6, n.2. dez. p. 01-10. 2008.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA (INEP). Pisa 2018 revela baixo desempenho escolar em leitura, matemática e ciências no Brasil. Publicado em 03 de dezembro de 2019 e disponível em: <http://portal.inep.gov.br/artigo/-/asset_publisher/B4AQV9zFY7Bv/content/pisa-2018-revela-baixo-desempenho-escolar-em-leitura-matematica-e-ciencias-no-brasil/21206>. Acesso: 06 de novembro de 2020.

KUITTINEN, Petri. Very Important Game People in the History of Computer and Video Games. 2006. 212 f. Dissertação (Mestrado em Artes) - University of Art and Design of Helsinki. 2006.

LEONTIEV, Alexis. Os princípios psicológicos da brincadeira pré-escolar. In: VIGOTSKI, Lev.; LURIA, Alexander.; LEONTIEV, Alexis. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. Editora ícone, São Paulo (16ª ed.), p. 119-142. 2019.

LURIA, Alexander. O desenvolvimento da escrita na criança. In: VIGOTSKI, Lev.; LURIA, Alexander.; LEONTIEV, Alexis. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. Editora ícone, São Paulo (16ª ed.), p. 143-190. 2019.

NASCIMENTO, Carolina P.; ARAUJO, Elaine S.; MIGUÉIS, Marlene R. O jogo Como Atividade: Contribuições da teoria histórico-cultural. Rev Psicol Esc Educ. São Paulo. v. 13, n. 2. jul/dez. 2009.

PAIVA, Marlla R.F.; PARENTE, José R.F.; BRANDÃO, Israel R.; QUEIROZ, Ana H.B. Metodologias ativas de ensino-aprendizagem: revisão integrativa. Sanare. v. 15, n. 2, p. 145-153. jun/dez. p. 293-302. 2016.

PINHEIRO, Silvia N.S.; DAMIANI, Magda F.; SILVA JUNIOR, Bento S. da. O Jogo com Regras Explícitas Influencia o Desenvolvimento das Funções Psicológicas Superiores? Psicol. Esc. Educ., Maringá, v. 20, n. 2, p. 255-264. mai/ago. 2016.

PRENSKY, Marc. Digital Game-Based Learning. McGraw-Hill, 2001

PRIOSTE, Cláudia. Hipóteses docentes sobre o fracasso escolar nos anos iniciais do Ensino Fundamental. Educ. Pesqui., São Paulo, v. 46, n. 1, p. 01-20. 2020.

RANDI Marco A.F.; CARVALHO Hernandes F. Aprendizagem através de Role-Playing Games: uma abordagem para a educação ativa. Revista Brasileira de Educação Médica, v. 37, n. 1. p. 80-88. fev. 2013.

REGO, Teresa C. Vygotsky: Uma perspectiva histórico-cultural da educação. (15° ed) Petrópolis: Vozes, 2003.

SANTOS, Josineide A.; DE ROSE, Júlio. C. A importância do reforço natural na formação do hábito de leitura. Revista Olha - UFSCar, São Carlos. v. 2, n. 1. dez. p. 1-6. 1999.

SANTOS, Josineide A.; DE ROSE, Júlio. C. Interesse de Crianças por Leitura: Um Procedimento para Identificar o Valor Reforçador Relativo de Atividades. Acta Comportamentalia, v. 8, n. 1. dez. 2000.

AUTOR. 2019.

VIGOTSKI, Lev S. Imaginação e criatividade na infância. (1ª ed). São Paulo, Editora WMF Martins Fontes. 2014.

VIGOTSKI, Lev S. A formação social da mente. (7ª ed.). São Paulo: Martins Fontes. 2007.

VYGOTSKY, Lev S. Play and its role in the Mental Development of the Child. Psychology and Marxism Internet Archive (marxist.org). 2002. Recuperado: 14 mar. 2020. Disponível em:

https://www.marxists.org/archive/vygotsky/works/1933/play.htm

Published

2023-09-22

How to Cite

Matias Marques Gomes, P. H., Nunes de Vasconcelos, A. ., & de Lima Correia, . M. . (2023). Role Playing Game in the brazilian education: a systematic review. Momento - Diálogos Em Educação, 32(02), 307–334. https://doi.org/10.14295/momento.v32i02.14135

Similar Articles

<< < 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.