WHITENESS AND PRIVILEGE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14295/momento.v31i03.13993

Keywords:

School Education. Identity. Whiteness. Privileges.

Abstract

The concept of the present research was constructed from a concern raised by the discipline School Education and Diversity, offered by the Graduate Program in Education at the State University of Maringá (PPE/UEM), after a discussion about the essay theme from the UEM's admission exam, held in 2021, with the title: "Racism in question in Brazil: white privileges in current discussions". So, this analysis intends to discuss the concept of whiteness and the types of privileges that can be obtained because of it. To reach the proposed objective, we used bibliographical research. We verified the complexity of the concept of whiteness and how it is possible to acquire privileges because of it. We also highlighted the relevance of the course taken by promoting debate about an inclusive education, which respects and values diversity.

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Author Biographies

Janete Santos da Silva Monteiro de Camargo, Universidade Estadual de Maringá - UEM

Mestranda do PPE, Programa de Pós-graduação em Educação, da UEM (Universidade Estadual de Maringá-Integrante dos Grupos de pesquisa; GPEMEC, Grupo de Pesquisa em Educação, Mídia e Estudos Culturais e ARTEI-Grupo de Pesquisa em Arte, educação e Imagens, ambos pela UEM/Maringá, Paraná. 

Eliane Rose Maio, Universidade Estadual de Maringá

Graduação em Psicologia (UEM); Mestrado em Psicologia (UNESP/Assis); Doutorado e Pós-doutorado em Educação Escolar (UNESP/Araraquara). Professora do programa de Pós-graduação em Educação (PPE), da UEM. Líder do Grupo de Pesquisa: NUDISEX - Núcleo de Estudos e Pesquisas em Diversidade Sexual. 

Teresa Kazuko Teruya, Universidade Estadual de Maringá

Doutora em Educação pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Silva. Pós-doutora pela UnB (Universidade de Brasília). Professora aposentada pela Universidade Estadual de Maringá (UEM). Voluntária do Programa de Pós-graduação em Educação (Mestrado e doutorado) pela Universidade Estadual de Maringá (UEM). Líder do Grupo de Pesquisa em Educação, Mídia e Estudos Culturais (GPEMEC/UEM).

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Published

2022-11-26

How to Cite

Santos da Silva Monteiro de Camargo, J., Rose Maio, E. ., & Kazuko Teruya, T. . (2022). WHITENESS AND PRIVILEGE. Momento - Diálogos Em Educação, 31(03), 237–254. https://doi.org/10.14295/momento.v31i03.13993

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