THE VERBO GRAMMATICAL CATEGORY AND NORMATIVE ISSUES INVOLVING BRAZILIAN PORTUGUESE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14295/momento.v31i03.13943

Keywords:

Applied Linguistics; Verb category; Brazilian Portuguese.

Abstract

The present investigation, resulting from a Master's research, is situated in the field of Applied Linguistics (AL) for debating the linguistic-grammatical category verb in the teaching context, as well as in the dialogic context and aims to verify the limitations of the normative aspects that involve the grammatical category verb in Brazilian Portuguese (BP), specifically with regard to the conceptualization of the verb in the coexistence of its pragmatism (AZEREDO, 2015; FERRAREZI JUNIOR, 2014; VIEIRA, 2018). The data come from a bibliographic review carried out from Brazilian school grammars. What we observe is that there are normative definitions attributed to the verb category that necessarily need to be rethought due to the idiosyncrasy exerted by the verb category and that Traditional Grammar (TG) does not meet the applied linguistic dimensions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sheila Fabiana de Pontes Casado, Universidade Federal de Campina Grande - UFCG

Mestre em Linguagem e Ensino pela Universidade Federal de Campina Grande (2019). Professora polivalente, regime estatutário, nas cidades de Barra de Santa Rosa e Damião - PB. 

Edmilson Luiz Rafael, Universidade Federal de Campina Grande - UFCG

Mestrado em Letras pela Universidade Federal da Paraíba (1993) . Doutor em Linguística Aplicada pela Universidade Estadual de Campinas (2001). Professor Titular de Língua Portuguesa e Linguística da Universidade Federal de Campina Grande (UFCG) e Docente Permanente do Programa de Pós-Graduação em Linguagem e Ensino - UFCG. 

References

ANTUNES, Irandé. Assumindo a dimensão interacional da linguagem. In: ANTUNES, Irandé. Aula de português: encontro e interação. São Paulo: Parábola Editorial, 2003.

ANTUNES, Irandé. Gramática contextualizada: limpando o pó das ideias simples. 1. ed. São Paulo: Parábola Editorial, 2014.

AZEREDO, J. C. O tempo do verbo e a lição dos velhos gramáticos. In: André C. Valente. Unidade e variação na língua portuguesa: suas representações. São Paulo: Parábola Editorial, 2015. cap. 13.

BAGNO, Marcos. No princípio era o verbo. In: BAGNO, Marcos. Gramática Pedagógica do Português Brasileiro. São Paulo: Parábola Editorial, 2011. cap. 12.

BECHARA, Evanildo. Verbo. In: BECHARA, Evanildo. Moderna gramática portuguesa. 37. ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2009. cap.6.

BORGES NETO, J. De que trata a linguística afinal? In: BORGES NETO, J. Ensaios de filologia da linguística. São Paulo: Parábola Editorial, 2008, p. 31- 49.

BORGES NETO, J. Gramática tradicional e linguística contemporânea: continuidade ou ruptura? Todas as Letras, vol.14, n.1, 2012. São Paulo: Mackenzie, p. 87-98.

BORTONI-RICARDO, Stella Maris [et al.]. Por que a escola não ensina gramática assim? 1.ed. São Paulo: Parábola Editorial, 2014.

CÂMARA JR, Joaquim. A classificação dos vocábulos formais. In: CÂMARA JR. Estrutura da língua portuguesa. 33. ed. Petrópolis: Vozes, 2001. p. 77-80.

CASTILHO, A. T. Nova gramática do português brasileiro. São Paulo: Contexto, 2010.

CEGALLA, D. P. Novíssima gramática da língua portuguesa. 48.ed. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 2008.

CUNHA, Celso; CINTRA, Lindley. Verbo. In: CUNHA, Celso; CINTRA, Lindley. Breve Gramática do português contemporâneo. Lisboa: Joao Sa de Costa, 2006[1984]. cap. 13. Disponível em: https://kupdf.net/download/celso-cunha-breve-gramatica-do-portugues-contemporaneo_ 59 8db28fdc0d60157e300d1b_pdf. Acessado em: 5 de junho de 2019.

FERRAREZI JUNIOR, Celso. O estudo dos verbos na educação básica. São Paulo: Contexto, 2014.

FRANCHI, Carlos. Criatividade e gramática. In: NEGRÃO, E.V.; MÜLLER, A. L. (Orgs.). Mas o que é mesmo gramática? São Paulo: Parábola Editorial, 2006, p. 34-101.

FRANCHI, Carlos. Mas o que é mesmo “gramáticaˮ? In: NEGRÃO, E.V.; MÜLLER, A. L. (Orgs.) Mas o que é mesmo gramática? São Paulo: Parábola Editorial, 2006, p. 11-33.

FREITAS, V. A de L. SOUSA, M. A. F. de. Verbos impessoais: variação no uso de haver, ter e fazer. In: Stella M. Bortoni-Ricardo [et al.]. Por que a escola não ensina gramática assim? 1. ed. São Paulo: Parábola Editorial, 2014. cap. 6.

GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. - 6. ed. - São Paulo: Atlas, 2008.

NEVES, Maria Helena da Moura. A gramática funcional. São Paulo: Martins fontes, 1997.

______ . Funcionalismo e linguística do texto. Revista do GEL, São Paulo, v 1, n. 1. p. 71-89, 2003. Disponível em: https://revistadogel.emnuvens.com.br/rg/article/viewFile/292/196. Acessado em: 9 de junho de 2019.

TRAVAGLIA, Luiz Carlos. Gramática e Interação: uma proposta para o ensino de gramática. 14. ed. São Paulo: Cortez, 2009.

VIEIRA, Francisco Eduardo. A gramática tradicional: história crítica. 1. ed. São Paulo: Parábola editorial, 2018.

VITRAL, Lorenzo. Ensino de gramática na contemporaneidade. Work. Pap. Linguíst. 18(2) 239-257, Florianópolis, ago./dez., 2017. Disponível em: https://doi.org/10.5007/1984- 8420.2017v18n2p239. Acessado em: 5 de junho de 2019.

Published

2022-11-26

How to Cite

de Pontes Casado, S. F., & Rafael, E. L. (2022). THE VERBO GRAMMATICAL CATEGORY AND NORMATIVE ISSUES INVOLVING BRAZILIAN PORTUGUESE. Momento - Diálogos Em Educação, 31(03), 219–236. https://doi.org/10.14295/momento.v31i03.13943

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.