FROM BABBLING TO WORDS:

the teaching of orality in early childhood in the historical-cultural perspective

Authors

  • Lucineia Maria Lazaretti Universidade Estadual do Paraná (UNESPAR/Campus Paranavaí)
  • Maria Claudia da Silva Saccomani UAC/UFSCar - professora

DOI:

https://doi.org/10.14295/momento.v30i01.13131

Keywords:

Educação Infantil, Desenvolvimento da Criança, Conteúdos da Educação Infantil

Abstract

This article aims to investigate the teaching of orality in early childhood education in the light of historical-cultural theory, systematising didactic-pedagogical suggestions for this school level. We are guided by the assumption that the teaching of the mother language, particularly of orality, must ensure that early childhood school allows babies and children to appropriate and participate in different oral discursive practices. In this context, we challenge ourselves to make explicit intentional actions, in a critical-propositional dialogue with the National Common Curricular Base, strained by why, what and how we teach orality in early childhood education. Thus, we support the idea that pedagogical practices in early childhood education, when guided by objectives-contents-methodologies, enable achievements and learning that develop the oral language in its maximum possibilities according to the specificities of each moment of development.

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Author Biographies

Lucineia Maria Lazaretti, Universidade Estadual do Paraná (UNESPAR/Campus Paranavaí)

Professora Adjunta na Universidade Estadual do Paraná (Campus Paranavaí). Doutora em Educação pela Universidade Federal de São Carlos. Mestre em Psicologia pela Universidade Estadual Paulista. Formada em Pedagogia pela Universidade Estadual do Centro-Oeste e Especialista em Teoria Histórico-Cultural pela Universidade Estadual de Maringá. Desenvolve ações de ensino, pesquisa e extensão nos seguintes temas: Teoria Histórico-Cultural, Educação Infantil; Organização do ensino; Desenvolvimento Humano; Formação de Professores. É integrante do Grupo de Pesquisa e Ensino “Trabalho Educativo e Escolarização” (GENTEE/UEM-UNESPAR).

Maria Claudia da Silva Saccomani, UAC/UFSCar - professora

Pedagoga, Mestre e Doutora em Educação Escolar pela UNESP de Araraquara. Trabalhou na Secretaria Municipal de Educação de Limeira/SP, coordenando a formação continuada dos professores de Educação Infantil da rede municipal. Atuou como professora no Ensino Fundamental e na Educação Infantil na rede municipal de Jundiaí/SP. Atualmente, é professora da Unidade da Atendimento à Criança (UAC) na Universidade Federal de São Carlos (UFSCar).

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Published

2021-08-05

How to Cite

Lazaretti, L. M., & Saccomani, M. C. da S. (2021). FROM BABBLING TO WORDS: : the teaching of orality in early childhood in the historical-cultural perspective. Momento - Diálogos Em Educação, 30(01). https://doi.org/10.14295/momento.v30i01.13131

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