GENETIC TESTS AS AUXILIARY TOOLS FOR THE DIAGNOSIS OF AUTISTIC SPECTRUM DISORDER

Authors

  • Natália Mestre Braz Universidade Estadual de Maringá
  • Eliane Papa Ambrosio-Albuquerque Universidade Estadual de Maringá

DOI:

https://doi.org/10.14295/vittalle.v34i1.13792

Keywords:

Transtorno autístico, técnicas de diagnóstico molecular, técnicas genéticas, aconselhamento genético

Abstract

According to data from the World Health Organization (WHO) 7.6 million children are Born with some genetic disorder each year, among these disorders stands out Autistic Spectrum Disorder (ASD). This condition is defined as a set of neuro develop mental disorders that compromise social, communication and behavioral skills, present different degrees of impairment and maybe associated with other disorders. Epidemiological studies show that the prevalence of ASD increase severy year, being more common in males. It is also considered as a multifactorial and heterogeneous spectrum, which makes it difficult to identify its etiology in each particular patient. This scenario hás changed substantially in recent decades, due to the development of knowledge about the genetic and molecular aspects of autism, as well as the improvement of biotechnological tools for diagnosis. Currently, some genetic tests can be performed to screen for the condition, such as: PCR, karyotype, CGH-arrays and sequencing, which together with the patient's clinical history contribute to the outcome of the diagnosis. Thus, this article provides a survey of the main tests available to assist in the diagnosis of children with suspected ASD, including advantages, disadvantages and their influence on therapeutic conduct and genetic counseling, based on a literature review.

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Author Biographies

Natália Mestre Braz, Universidade Estadual de Maringá

Graduada em Biomedicina pela Universidade Estadual de Maringá (UEM-2017), pós-graduada em Biotecnologia pela mesma instituição (2020), pós-graduada em Docência no Ensino Superior pelo Centro Universitário de Maringá (UNICESUMAR- 2021). Desenvolveu pesquisas referentes a biotecnologia, genética, imunogenética, educação e hematologia. Atualmente, atua como biomédica plantonista no Laboratório Núcleo Diagnóstico no Hospital Paraná.

Eliane Papa Ambrosio-Albuquerque, Universidade Estadual de Maringá

Possui graduação em Ciências Biológicas (Bacharelado/Licenciatura) pela Universidade Estadual de Maringá (2001), mestrado e doutorado em Ciencias Biologicas (Genética) pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho- UNESP (2005; 2010) sendo que o parte do doutorado foi desenvolvido no Hospital AC Camargo (SP), na área de genética oncológica. As áreas de atuação são Genética Humana e Médica e Biologia Molecular. Participou do projeto de implantação de exames genéticos de auxílio diagnóstico no Laboratório São Camilo - Biotecnologia pelo edital RHAE-CNPq (2010-2012) e do projeto de Extensão Citogenética Clínica (2012-2014). Possui Pós doutorado em Imunogenética e atualmente é professora colaboradora na Universidade Estadual de Maringá - UEM.

Published

2022-08-10

How to Cite

Braz, N. M., & Ambrosio-Albuquerque, E. P. . (2022). GENETIC TESTS AS AUXILIARY TOOLS FOR THE DIAGNOSIS OF AUTISTIC SPECTRUM DISORDER. VITTALLE - Revista De Ciências Da Saúde, 34(1), 103–111. https://doi.org/10.14295/vittalle.v34i1.13792

Issue

Section

Revisão