Patas para lo que te quiero

mediaatización pedagógica al servicio de la sensibilización ambiental

Authors

  • Ronaldo Josué Faller Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS
  • Tamires Lopes Podewils Universidade Federal do Rio Grande

DOI:

https://doi.org/10.14295/remea.v40i2.14370

Keywords:

Environmental Education; Castration; Pedagogical mediaatization.

Abstract

This article aims to promote the debate of Environmental Education through the theme of animal castration. The discussion is part of the interdisciplinary, the interlocution of three fields: pedagogical, communicational and environmental education. The following question guides this work: How can the pedagogical process of the media contribute to the field of Environmental Education? To describe the scenario of this problem weaves the debate of the place of the non-human, his rights and points to the awareness of a problem that is ours. This article reports an intervention that part of creating a Facebook page. Environmental Education is discussed in the posts on this page through the theme of castration. This intervention allowed the defragmentation and resignification of environmental concepts, as well as the creation of indicators necessary for the perpetuation of the page. It is noted that the public itself guides the page and that there is an increasingly scarce public policy aimed at castration. The study points to an ethical dimension of Environmental Education and makes a necessary call for Carvalho's discourse on environmental symmetry.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ronaldo Josué Faller, Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS

Ronaldo Josué Faller, Bachelor of Social Communication: Journalism, Full Licensor in Spanish Letters, specialist in Media in Education, Teaching Sociology and Environmental Education, and holds a Master's degree in Regional Dynamics and Development.

Tamires Lopes Podewils, Universidade Federal do Rio Grande

Professor/tutor of the Specialization Course in Environmental Education at Universidade Federal do Rio Grande – FURG and Universidade Aberta do Brasil – UAB – Master and Doctorate in Environmental Education PPGEA/FURG / e-mail: podewils.t@gmail.com

References

BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Direito dos animais, Artigo 225. Brasília, DF, Senado, 1998.

CARVALHO, Isabel Cristina de Moura. A invenção do sujeito ecológico: sentidos e trajetórias em Educação Ambiental. Porto Alegre: UFRGS, 2000.

CARVALHO, Isabel Cristina de Moura. La perspectiva de las piedras: consideraciones sobre nuevos materialismos y las epistemologías ecológicas. Pesquisa em Educação Ambiental, vol. 9, n. 1 – págs. 69-79, 2014a.

CARVALHO, Isabel Cristina de Moura. Educação Ambiental, sustentabilidade e universidade. Entrevista com Isabel Cristina de Moura Carvalho. 3,03”. TVUSP, Ribeirão Preto, 2014b. Disponível em:<https://youtu.be/mROlpIacSxM>. Acesso em outubro de 2017.

COUSIN, Cláudia da Silva. Pertencimento Ambiental. Rio Grande: Universidade Federal do Rio Grande, FURG/SeaD, 2010, 10p.

GRÜN, Mauro. Ética e Educação Ambiental – A conexão necessária. Campinas: Papirus, 1996.

LOUREIRO, Carlos Frederico Bernardo. Premissas teóricas para uma Educação Ambiental transformadora. In: Revista Ambiente & Educação – Revista de Educação Ambiental. Rio Grande: 2003. 8: 37-54.

LÖWY, Michael. As Aventuras de Karl Marx contra o Barão de Münchhausen: Marxismo e positivismo na sociologia do conhecimento. Cortez, 1998.

MARTIN-BARBERO, Jesús. Dos Meios às Mediações: Comunicação, Cultura e Hegemonia. Prefácio de Nestor Garcia Canclini; Tradução de Ronald Polito e Sérgio Alcides. 6ª. Rio de Janeiro-RJ: Editora UFRJ, 2009. 356 p.

MEUNIER, Jean Pierre; PERAYA, Daniel. Introduction aux Théories de la communication. Analyse sémio-pragmatique de la communication mediatique. 2 ed. Bruxelles: De Boeck Université, 2004.

MORAES, Luís Carlos Araújo de. Fundamentos da Vida Animal: uma abordagem filosófica e legal. Contribuciones a las Ciencias Sociales. Eumed.net. ISSN:1988-7833 / 2015.

MORAN, José Manuel; MASETTO, Marcos; BEHRENS, Marilda Aparecida. Novas tecnologias e mediação pedagógica. 19ª. Campinas, SP: Papirus, 2011. 173 p.

MOUSINHO, Patrícia. Glossário. In: Trigueiro, André (Coord.) Meio ambiente no século 21. Rio de Janeiro: Sextante. 2003. Disponível em: <http://www.mma.gov.br/educacao-ambiental/politica-de-educacao-ambiental> Acesso em set. 2017

OGLOBO, Portal. O Brasil tem mais cachorros de estimação do que crianças. 2015. Disponível em: <https://oglobo.globo.com/sociedade/saude/brasil-tem-mais-cachorro-de-estimacao-do-que-criancas-diz-pesquisa-do-ibge-16325739>. Acesso em 11/11/2017 às 9:00.

PEIXOTO, Joana; CARVALHO, Rose Mary Almas de. Mediação Pedagógica Midiatizada pelas Tecnologias? Revista Teoria e Prática de Educação, V. 14, n. 1, p. 31-38, jan/abr. 2011.

PROTECTION, World Animal. Desmitificando: Veja 8 benefícios da castração. Publicado em 5 de fev 2015. Disponível em: <https://www.worldanimal.protection.org.br/noticia/desmitificando-veja-8-beneficios-da-castracao> Acesso em: 31 de mar 2018.

RABARDEL, Pierre. Les hommes et les Technologies. Approche Cognitive des Instruments Contemporains. Paris: Armand Colin, 1995.

SANCHO, Juana María; HÉRNANDEZ, Fernando. Tecnologias para transformar a Educação. Tradução Valério Campos. 1ª. Porto Alegre, RS: Artmed, 2006. 200 p.

SAUVÉ, Lucie. Uma Cartografia das correntes em Educação Ambiental. In: Educação Ambiental: pesquisas e desafios / organizado por Michèle Sato e Isabel Cristina Moura Carvalho. – Porto Alegre: Artmed, 2005.

SAUVÉ, Lucie. Educação Ambiental: possibilidades e limitações. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 2, p. 317-322, maio/ago. 2005.

SAUVÉ, Lucie. Viver Juntos em Nossa Terra: Desafios Contemporâneos da Educação Ambiental. Revista Contrapontos. Eletrônica, V. 16, n. 2, Itajaí, maio-ago 2016. ISSN:1984-7114. Disponível em:<http://www.univali.br/periodicos> Acesso em: 03 abr. 2017.

SAWAIA, Bader Burihan. Espinosa: o percursor da ética e da Educação Ambiental com base nas paixões humanas. In.: CARVALHO, Isabel Cristina de Moura; GRÜN, Mauro; TRAJBER, Rachel (ORG.). Pensar o Ambiente: bases filosóficas para a Educação Ambiental. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade, UNESCO, 2006.

UNESCO. Declaração Universal dos Direitos dos Animais. Bruxelas – Bélgica, em 27 de Janeiro de 1978.

VIGOTSKI, Lev Semionovitch. A Formação Social da Mente. 7 ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

Published

2023-08-18

How to Cite

Faller, R. J., & Lopes Podewils, T. . (2023). Patas para lo que te quiero: mediaatización pedagógica al servicio de la sensibilización ambiental . REMEA - Revista Eletrônica Do Mestrado Em Educação Ambiental, 40(2), 432–453. https://doi.org/10.14295/remea.v40i2.14370