Environmental education in Salas Verdes in the state of São Paulo
DOI:
https://doi.org/10.14295/remea.v38i3.13397Keywords:
Public policies, no formal environmental education, Pedagogical Political ProjectAbstract
The Green Rooms, Project of the Environment Ministry (EM), aims to comply with the National Policy on Environmental Education (NPEE) with the objective of implementing environmental information and training Centers. In this paper, we present the result of the analysis of two Pedagogical Political Projects (PPPs) for Green Rooms, whose managers are a private company and a public University, both from São Paulo (SP). In order to identify in this document the fulfillment of the NPEE. Through four categories that bring together the objectives and principles contained in the policy, we verify what was privileged and neglected in the implementation of each Green Room. The results show that in the studied Rooms there are gaps in relation to the principles and objectives of the NPEE, such as Environmental Education (EE) integrated with science and technology. We conclude that the Green Rooms Project is relevant and can spread knowledge and actions of EE in the critical, transformative and emancipatory perspective that we defend.
Downloads
References
ANDRADE, Daniel Fonseca de; SORRENTINO, Marcos. Aproximando educadores ambientais de políticas públicas. In SORRENTINO, Marcos (Org.). Educação Ambiental e Políticas
Públicas: conceitos, fundamentos e vivências. Curitiba: Appriss, p. 215-223 (Coleção Ambientalismo). 2013. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/340634086_Aproximando_educadores_ambientais_de_politicas_publicas. Acesso em: 15 nov. 2021.
BRASIL. Casa Civil. Lei no 9.795, de 27 de abril de 1999. Política Nacional de Educação Ambiental. Brasília: Casa Civil, 1999. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9795.htm. Acesso em: 15 nov. 2021.
BRASIL. Ministério do Meio Ambiente. Departamento da Educação Ambiental. Projeto Salas Verdes. Brasília: MMA, 2002. Disponível em: Acesso em 30 jun. 2020.
CARVALHO, Isabel Cristina de Moura. Educação ambiental e Movimentos Sociais: elementos para uma história política do campo ambiental. Educação teoria e prática, Rio Claro, v. 9 n. 16/17, p. 46-56. 2001. Disponível em: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1597. Acesso em: 25 nov. 2021.
CARVALHO, Luiz Marcelo de. A Temática Ambiental e o Processo Educativo: dimensões e abordagens. In CINQUETTI, Heloisa C. Sisla; LOGAREZZI, Amadeo (Orgs.). Consumo e Resíduos - Fundamentos para o trabalho educativo. São Carlos: EdUFSCar, v. 1, p. 19-41, 2006.
IGLESIAS, María Elinor Dulzaides; GÓMEZ, Ana María Molina. Análisis documental y de información: dos componentes de un mismo proceso. ACIMED, La Habana, v. 12, n. 2, p. 1-5, 2004. Disponível em: http://eprints.rclis.org/5013/. Acesso em 25 nov. 2021.
JAPIASSU, Hilton. Interdisciplinaridade e a Patologia do Saber. Rio de Janeiro: Imago, 1976.
LAYRARGUES, Philippe Pomier. Educação para a gestão ambiental: a cidadania no enfrentamento político dos conflitos socioambientais. In LOUREIRO, Carlos Frederico B. (Org.). Sociedade e meio ambiente: a educação ambiental em debate. 3. ed. São Paulo: Cortez, p. 87-155. 2002.
LAYRARGUES, Philippe Pomier; LIMA, Gustavo Ferreira da Costa. As macrotendências político-pedagógicas da educação ambiental brasileira. Ambiente & Sociedade, São Paulo, v. 17, n. 1, p. 23-40, 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/asoc/a/8FP6nynhjdZ4hYdqVFdYRtx/?lang=pt. Acesso em: 25 nov. 2021.
LEFF, Enrique. Saber ambiental: sustentabilidade, racionalidade, complexidade e poder. Tradução de Lúcia Mathilde Endlich Orth. Petrópolis: Vozes, 2001.
LEFF, Enrique. Complexidade, racionalidade ambiental e diálogo de saberes. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 34, n. 3, p. 17-24. set/dez. 2009. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/view/9515/6720. Acesso em 25 nov. 2021.
LIMA, Gustavo Ferreira da Costa. Educação ambiental: formação, identidades e desafios. Campinas: Papirus, 2011.
LOUREIRO, Carlos Frederico Bernardo; CUNHA, Cláudia Conceição. Educação ambiental e gestão participativa de unidades de conservação: elementos para se pensar a sustentabilidade democrática. Ambiente & Sociedade, São Paulo, v. 11, n. 2, p. 237-253, 2008. Disponível em: https://www.scielo.br/j/asoc/a/xT99ttVXqTpmsY3XcZvYfMv/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 25 nov. 2021.
PORTO-GONÇALVES, Carlos Walter. Os (des) caminhos do meio ambiente. São Paulo: Contexto, 1989.
RUA, Maria das Graças. Análise de políticas públicas: conceitos básicos. Manuscrito, elaborado para el Programa de Apoyo a la Gerencia Social en Brasil. Brasília. Banco Interamericano de Desarrollo - INDES, 1997.
SORRENTINO, Marcos et al. Educação ambiental como política pública. Educação e pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 2, p. 285-299, 2005. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/WMXKtTbHxzVcgFmRybWtKrr/?format=pdf. Acesso em: 25 nov. 2021.
TRÊS FÁBRICAS da GM no Brasil recebem certificação ouro do WHC. Revista News. São Caetano do Sul, 9 de novembro de 2019. Destaque. Disponível em: https://revistanews.com.br/2019/01/10/tres-fabricas-da-gm-no-brasil-recebem-certificacao-ouro-do-whc/. Acesso em: 15 nov. 2021.
UNIVERSIDADE ESTADUAL PAULISTA – UNESP. Faculdade de Ciências e Engenharia. Câmpus Tupã. Projeto Político Pedagógico da Sala Verde. Tupã: UNESP, 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.