LANGUAGE INCLUSION AS A GOVERNMENT STRATEGY FOR DEAF PEOPLE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14295/rds.v25i2.15411

Abstract

This article discusses government strategies for Deaf people based on a language inclusion process. In the light of Foucauldian Studies, Deaf Studies in Education and studies in language policies, the results of a research that mapped official documents in four sets of countries are discussed: 10 Spanish-speaking countries in America and Europe; six French-speaking countries in America and Europe; eight English-speaking countries in Africa, America, Europe and Oceania; and eight Portuguese-speaking countries in Africa, America and Europe. It is observed that different countries do not have explicit sign language policies, which does not mean that practices with these languages do not occur in their territories. It is argued that, despite this, sign languages still depend on institutional undertakings so that their learning and their effective use in society are possible.

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Author Biographies

Pedro Henrique Witchs, Universidade Federal do Espírito Santo - Ufes

Doutor e mestre em Educação, licenciado em Ciências Biólogicas pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos. Professor do Departamento de Línguas e Letras e do Programa de Pós-Graduação em Linguística da Universidade Federal do Espírito Santo - UFES.

Keila Cardoso Teixeira, Universidade Federal do Espírito Santo

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Espírito Santo (Ufes) e mestra em Educação pela Universidade Metodista de Piracicaba (Unimep), licenciada em Pedagogia pela Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Colatina (Fafic). É professora do Departamento de Linguagens, Cultura e Educação e do Programa de Pós-Graduação em Linguística da Ufes.

Kátia Regina Borges, Universidade Federal do Espírito Santo

Mestranda no Programa de Pós-Graduação em Linguística da Universidade Federal do Espírito Santo (Ufes), licenciada em Pedagogia pela Universidade Norte do Paraná (Unopar) e bacharela em Letras-Libras pela Ufes. É professora de Educação Infantil na Rede Municipal de Educação de Vila Velha.

Published

2024-02-22

How to Cite

Witchs, P. H., Teixeira, K. C., & Borges, K. R. (2024). LANGUAGE INCLUSION AS A GOVERNMENT STRATEGY FOR DEAF PEOPLE. Revista Didática Sistêmica, 25(2), 26–36. https://doi.org/10.14295/rds.v25i2.15411