DIALOGUING WITH THE CONCEPTS OF FIGHTS, MARTIAL ARTS, COMBAT SPORTS (AND OTHER VARIATIONS) FROM THE PERSPECTIVE OF THE BNCC

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14295/rds.v25i1.14855

Abstract

The BNCC was enacted in order to ensure students across the country the right to learn the same content, among several, the Fights and combat sports. However, the thematic unit Fights presents difficulties to consolidate as a content of school physical education, due to the conceptual and methodological understanding of such practices. This article aims to deepen the conceptual debate about the terms fights, martial arts, combat sports, self-defense, intermodal confrontation, performative fighting and brawling. After mapping the scientific productions that addressed the concepts on the SciELO platform, a focus group with experts was conducted. It was verified the need for understanding and exemplification of each of these concepts, analyzing the socio-historical-political context involved, because over the years the fights have been re-signified, enabling new approaches, enriching the critical debate about violence, exercising the sense of justice, dialogue and otherness.

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Author Biographies

Ivo Lopes Júnior, Universidade Federal do Paraná - UFPR

Mestre em Educação Física  pela Universidade Federal do Paraná - UFPR (2020). Professor da Prefeitura Municipal de Curitiba.

Andre Mendes Capraro , Universidade Federal do Paraná - UFPR

Possui graduação em Educação Física pela Universidade Federal do Paraná (1997), graduação em Psicologia pela Universidade Tuiuti do Paraná (1999), graduação em História pelo Uninter (2021), mestrado em História pela Universidade Federal do Paraná (2002) e doutorado em História pela Universidade Federal do Paraná (2007). Cursou o estágio pós-doutoral na Università Ca' Foscari di Venezia (2012-2013). Atualmente é professor Associado da Universidade Federal do Paraná. Também é professor permanente do programa de Pós Graduação (mestrado/doutorado) em Educação Física; parecerista de revistas científicas nas áreas de Educação Física, História e Ciências Humanas; integrante do Instituto de Pesquisa Inteligência Esportiva (parceria entre Ministério da Cidadania e UFPR); avaliador institucional e de cursos de graduação (INEP); e membro da International Sociology of Sport Association (ISSA) e da Società Italiana di Storia dello Sport (SISS). Tem experiência na área de Educação Física e História, com ênfase na confluência entre Humanidades e esporte. Pesquisa atualmente os seguintes temas: literatura esportiva, história das lutas, artes marciais e esportes de combate (com ênfase no Mixed Martial Arts - MMA), história do futebol, o conceito de esporte, memória esportiva (História Oral) e a turismo esportivo. 

Published

2024-02-22

How to Cite

Júnior, I. L., & Mendes Capraro , A. (2024). DIALOGUING WITH THE CONCEPTS OF FIGHTS, MARTIAL ARTS, COMBAT SPORTS (AND OTHER VARIATIONS) FROM THE PERSPECTIVE OF THE BNCC. Revista Didática Sistêmica, 25(1), 99–111. https://doi.org/10.14295/rds.v25i1.14855