TEACHER TRAINING IN GENDER AND SEXUALITY IN BASIC EDUCATION

an integrative review

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14295/momento.v33i2.16437

Keywords:

Teacher training, Sexual Education, Basic Education

Abstract

This article aims to analyze the contributions of teacher training in gender and sexuality within the context of Basic Education. To this end, we conducted an integrative review of articles published in the CAPES Journals Portal and the SciELO Platform. After applying inclusion and exclusion criteria, eight articles published in Brazilian journals between 2012 and 2022 were selected. The results showed that the continuous training of teachers is essential for promoting more inclusive education and for addressing the resistances encountered in the discussion of sexuality and gender in schools. The trainings provide a greater understanding and sensitivity regarding gender and sexuality diversity, in addition to stimulating critical reflections on pedagogical practices and encouraging educators to revisit their beliefs and methods.

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Author Biographies

Tiago Zeferino dos Santos, Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)

Doutorando no Programa de Pós Graduação em Educação da Universidade do Sul de Santa Catarina. Mestre em Educação pela Universidade do Sul de Santa Catarina (2014). Licenciado em História pela Universidade do Sul de Santa Catarina (2011). E-mail: tiagozefe@gmail.com.

Luciano Daudt da Rocha, Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)

Professor do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL). Doutor em História Global pela Universidade Federal de Santa Catarina (2021). Mestre em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina (2006). Licenciado em História pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (2001). E-mail: luciano.rocha@animaeducacao.com.br.

Natanael de Medeiros, Centro Universitário Barriga Verde (UNIBAVE)

Mestre em Educação pela Universidade do Sul de Santa Catarina (2023). Graduado em Psicologia pelo Centro Universitário Barriga Verde (2017). E-mail: psi.natanael@gmail.com.

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Published

2024-07-18

How to Cite

Santos, T. Z. dos, Rocha, L. D. da, & de Medeiros, N. (2024). TEACHER TRAINING IN GENDER AND SEXUALITY IN BASIC EDUCATION: an integrative review. Momento - Diálogos Em Educação, 33(2), 315–336. https://doi.org/10.14295/momento.v33i2.16437

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