THE RIGHT TO EDUCATION OF MIGRANT CHILDREN

include or integrate?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14295/momento.v32i03.16035

Keywords:

Educational inclusion. School integration. Right to education. Migrant children. Educational Policies.

Abstract

Inclusive Education policies have advanced a lot in the world over the last 30 years. However, many children still have their right to education neglected, especially migrant children. This study aims to reflect on the conceptual differences between including and integrating and their impacts on guaranteeing the right to education for migrant children. This is a research with bibliographical and documentary analysis. Based on analyzes of the literature in the area of education and educational policies, we found that there is not consensus and universal understanding of which perspective is most appropriate to guarantee access to education for migrant children. The dubious understanding of the concepts is perceived, and with that it can reflect different interpretations in the way in which the teaching and learning process of this public is organized, implying in the difficulty of access and permanence in educational institutions. We see, therefore, that the right to education of this public is conditioned to the minimization of the challenges and barriers resulting from the migration process. However, we emphasize that the guarantee of enrollment does not mean access to education, just as it was possible to identify the need for teacher training so that differences are welcomed in their singularities in the light of the inclusive perspective.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Stéfani Rafaela Pintos da Rocha, UDESC

Doutoranda em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da UDESC. Participa como pesquisadora do grupo de pesquisa Observatório de Práticas Escolares – OPE. 

Geovana Mendonça Lunardi Mendes, UDESC

Presidente da Associação Nacional de Pesquisa e Pós-graduação em Educação (ANPEd). É Professora Titular do quadro permanente da Universidade do Estado de Santa Catarina, UDESC, atuando no Centro de Ciências da Educação, no curso de Pedagogia e no curso de Mestrado e Doutorado do Programa de Pós-graduação em Educação. Pesquisadora com bolsa produtividade do CNPq.

References

ARTILES, Alfredo John; KOZLESKI, Elizabeth B. Inclusive education’s promises and trajectories: Critical notes about future research on a venerable idea. Education Policy Analysis Archives, v. 24, p. 1-29, 2016. Disponível em: https://www.redalyc.org/journal/2750/275043450022/html/. Acesso em: 20 mar. 2022. DOI: https://doi.org/10.14507/epaa.24.1919

ARTILES, Alfredo John; KOZLESKI, Elizabeth B.; GONZALEZ, Taucia. Para além da sedução da educação inclusiva nos Estados Unidos: confrontando o poder, construindo uma agenda histórico-cultural. Revista Teias, v. 12, n. 24, p. 24, 2011. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/revistateias/article/view/24205/17184. Acesso em: 20 mar. 2022.

ARTILES, Alfredo John. Fourteenth Annual Brown Lecture in Education Research: Reenvisioning Equity Research: Disability Identification Disparities as a Case in Point. Educational Researcher, v. 48, n. 6, p. 325-335, 2019. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/335648899_14th_Brown_Lecture_Artiles_A_J_2019_Re-envisioning_equity_research_Disability_identification_disparities_as_a_case_in_point_Educational_Researcher_48_325-335. Acesso em: 20 mar. 2022. DOI: https://doi.org/10.3102/0013189X19871949

AZEVEDO, Mário; CATANI, Afrânio Mendes; HEY, Ana Paula. Circulação das ideias e internacionalização da Educação Superior: inferências a partir da teoria dos campos de Pierre Bourdieu. Educação (Porto Alegre), 2017. DOI: https://doi.org/10.15448/1981-2582.2017.3.28980

BAUER, Stephanie; BORRI-ANADON, Corina. De la reconnaissance à l’invisibilisation : une modélisation des enjeux conceptuels de la diversité en éducation inclusive. Alterstice, 10(2), 45-56. 2021. DOI: https://doi.org/10.7202/1084912ar

BRASIL. Lei Nº 6.815, de 19 de agosto de 1980. Define a situação jurídica do estrangeiro no Brasil, cria o Conselho Nacional de Imigração. Diário Oficial, Brasília, 21 ago. 1980. Seção 1. Disponível em: http://www.pge.sp.gov.br/centrodeestudos/bibliotecavirtual/dh/volume%20i/naclei6815.htm. Acesso em: 11 mar. 2022.

BRASIL. Lei Nº 8.069, de 13 de julho de 1990. Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente e dá outras providências. Brasília, DF: Presidência da República, 1990. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l8069.htm. Acesso em: 27 jul. 2021.

BRASIL. Lei Nº 13.445, de 24 de maio de 2017. Institui a Lei de Imigração. Disponível em: < http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2017/lei/l13445.htm. Acesso em: 12 mar. 2022.

BRASIL. Resolução Nº 1, de 13 de novembro de 2020. Dispõe sobre o direito de matrícula de crianças e adolescentes migrantes, refugiados, apátridas e solicitantes de refúgio no sistema público de ensino brasileiro. Ministério da Educação/Conselho Nacional de Educação/Câmara de Educação Básica. Disponível em: https://portaldeimigracao.mj.gov.br/images/resolu%C3%A7%C3%B5es_referentes_as_migra%C3%A7%C3%B5es/RESOLU%C3%87%C3%83O_N%C2%BA_1_DE_13_DE_NOVEMBRO_DE_2020.pdf. Acesso em: 11 mar. 2022.

BUENO, José Geraldo Silva. As políticas de inclusão escolar: uma prerrogativa da educação especial? In: BUENO, José Geraldo Silva; LUNARDI-MENDES, Geovana Mendonça; SANTOS, Roseli Albino dos. Deficiência e escolarização: novas perspectivas de análise. Cap. 2. p.43-66. Araraquara, SP: Junqueira & Marin, 2008.

GOVERNO DO ESTADO DE SÃO PAULO. Secretaria do Estado de Educação de São Paulo. Documento Orientador CGEB/NINC. Estudantes imigrantes: acolhimento. São Paulo, 2018. Disponível em: https://www.educacao.sp.gov.br/wp-content/uploads/2018/12/ACOLHIMENTO_FINAL-compressed.pdf. Acesso em: 26 jun. 2021.

GRAJZER, Deborah Esther. Crianças refugiadas: um olhar para infância e seus direitos. 138p. Dissertação (Mestrado em Educação) - Centro de Ciências da Educação, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2018.

GRAJZER, Deborah Esther. Infância refugiada: a criança e o direito à educação. TRAVESSIA - Revista Do Migrante, n. 80, p. 61-70. 2017. Disponível em: https://travessia.emnuvens.com.br/travessia/article/view/281. Acesso em: 30 jul. 2021. DOI: https://doi.org/10.48213/travessia.i80.281

MARTUSCELLI, Patrícia Nabuco. O lugar das crianças nas relações internacionais: considerações sobre novos atores e a difusão de poder. Revista de Estudos Internacionais (REI), v. 4 n.1, 2013. Disponível em: file:///C:/Users/stefa/Desktop/o%20lugar%20da%20crian%C3%A7a%20-%20Patr%C3%ADcia%20Nabuco%20Martuscelli.pdf. Acesso em: 11 mar. 2022.

MESSIOU, Kyriaki. Research in the field of inclusive education: time for a rethink? International Journal of Inclusive Education, v. 21, n. 2, p. 146-159, 2017. Disponível em: https://www.tandfonline.com/loi/tied20. Acesso: 20 set. 2020. DOI: https://doi.org/10.1080/13603116.2016.1223184

MOREIRA, Julia Bertino. Refugiados no Brasil: reflexões acerca do Processo de integração local. REMHU - Rev. Interdiscip. Mobil. Hum., Brasília, Ano XXII, n. 43, p. 85-98, jul./dez. 2014. Disponível em: https://remhu.csem.org.br/index.php/remhu/article/view/471/386. Acesso em: 10 mar. 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/1980-85852503880004306

NUNES, Maria Fernanda Rezende; HEIDERIQUE, Domenique Sendra. “A escola pediu a documentação e eu tive que explicar que só tem o protocolo da polícia federal”: criança refugiada e educação. Inter-Ação, Goiânia, v.46, n.2, p. 662-678, maio/ago. 2021. Disponível em: https://www.revistas.ufg.br/interacao/article/view/67910/37107. Acesso em: 01 nov. 2021. DOI: https://doi.org/10.5216/ia.v46i2.67910

OLIVEIRA, Dalila Andrade. O imigrante na política educacional brasileira: um sujeito ausente. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 15, e2013655, p. 1-15, 2020. DOI: https://doi.org/10.5212/PraxEduc.v.15.13655.004

Disponível em: http://www.revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa. Acesso em: 10 mar. 2022.

PICCOLO, Gustavo Martins. Porque devemos abandonar a ideia de educação inclusiva. Educ. Soc., Campinas, v. 44, e260386, 2023. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/ywPj7Z3kdhmL5PLtQhN63hv/. Acesso em: 27 set. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/es.260386

SÃO PAULO. Lei Nº 16.478 de 8 de julho de 2016. Institui a Política Municipal para a População Imigrante, dispõe sobre seus objetivos, princípios, diretrizes e ações prioritárias, bem como sobre o Conselho Municipal de Imigrantes. Secretaria do Governo Municipal de São Paulo. Disponível em: https://legislacao.prefeitura.sp.gov.br/leis/lei-16478-de-08-de-julho-de-2016. Acesso em: 10 mar. 2022.

SÃO PAULO (Município). Conselho Municipal de Educação. Parecer n° 17/2004, aprovado em 27 de maio de 2004. Relator: Arthur Costa Neto. Disponível em: https://www.prefeitura.sp.gov.br/cidade/secretarias/subprefeituras/noticias/?p=958. Acesso em: 17 set. 2023.

SILVA, Ana Paula. ¡No hablamos español! Crianças bolivianas na educação infantil paulistana. 179 págs. Dissertação (Escola de Filosofia, Letras e Ciências Humanas) - Universidade Federal de São Paulo. São Paulo, 2014.

SLEE, Roger. Um cortador de queijo com outro nome? Reduzindo a Sociologia da

Inclusão a pedaços. In: APPLE, M. W.; BALL, S. J.; GANDIN, L. A. (Org.).

Sociologia da Educação: análise internacional. Porto Alegre: Penso, 2013. p. 177-

SLEE, Roger. The irregular school: exclusion, schooling and inclusive education.

Londres: Routledge, 2016.

VOLTARELLI, Monique Aparecida. Estudos sociais da infância na UNB: apontamentos a partir da produção acadêmica. Revista Teias, v. 23, n. 68, jan./mar. 2022. Disponível em: file:///C:/Users/stefa/Downloads/53019-231370-1-PB.pdf. Acesso em: 12 mar. 2022. DOI: https://doi.org/10.12957/teias.2022.53019

WALDMAN, Tatiana Chang; BREITENVIESER, Camila Barrero. Caminhos da participação social na formulação de políticas públicas: infância e migração internacional em São Paulo. Zero-a-Seis, Florianópolis, v. 23, n. 43, p. 627-651, jan./jun., 2021. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/zeroseis/article/view/73428/45642. Acesso em: 11 mar. 2022. DOI: https://doi.org/10.5007/1980-4512.2021.e73428

Published

2024-01-09

How to Cite

Pintos da Rocha, S. R., & Mendonça Lunardi Mendes, G. . (2024). THE RIGHT TO EDUCATION OF MIGRANT CHILDREN: include or integrate?. Momento - Diálogos Em Educação, 32(03), 21–39. https://doi.org/10.14295/momento.v32i03.16035

Similar Articles

<< < 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.