Violation of the right to education:

school inclusion and specialized educational demands from Venezuelan migrant children and adolescents

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14295/momento.v32i03.15962

Keywords:

Children and Adolescents, Human Rights, School Education, Indigenous, Venezuelan Migration

Abstract

The purpose of this article is to discuss the education of Venezuelan migrants in Brazil. The main objective is to analyze the specialized educational demands of Venezuelan migrants as they integrate into the Brazilian educational system. The specific objectives are: contextualizing Venezuelan migration to Brazil; presenting Venezuelan migrant children and adolescents' school integration in Brazil; and analyzing Venezuelan migrant children and adolescents' specialized educational requirements within Brazilian educational systems. This study posed the following research question: given the Venezuelan migrant flow into Brazil as well as the guarantee of the universal right to education, what are the specialized educational requirements of Venezuelan migrants as they integrate into the Brazilian educational system? We started from the hypothesis that the peculiarities of the Venezuelan migratory flow – which includes original peoples of various ethnicities, such as Warao, Pemon, Eñepá, Kariña, and Wayuú – demand specialized school actions, through differentiated pedagogical practices, which respect their cultures and ways of life, and promote an intercultural education. Bibliographic and documentary research techniques were used along with the deductive approach and the monographic procedure method. Results indicated that the Brazilian education system neglected the special educational needs of Venezuelan migrants and their children.

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Author Biographies

André Viana Custódio, Universidade de Santa Cruz do Sul - UNISC

Doutor em Direito pela Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis (SC), Brasil, com Pós-doutorado na Universidade de Sevilha (US/Espanha). Coordenador adjunto e Professor permanente do Programa de Pós-Graduação em Direito - Mestrado e Doutorado - da Universidade de Santa Cruz do Sul (PPGD/UNISC). Líder do Grupo de Pesquisa Políticas Públicas de Inclusão Social e do Grupo de Estudos em Direitos Humanos de Crianças, Adolescentes e Jovens e Políticas Públicas do PPGD/UNISC. Coordenador do projeto de pesquisa "Articulação intersetorial para proteção de crianças e adolescentes contra a violação de direitos", financiado pelo CNPQ e do projeto institucional de pesquisa "Violação de direitos de crianças e adolescentes: articulação intersetorial de políticas públicas de atendimento, proteção e justiça. Consultor em políticas públicas. E-mail: andrecustodio@unisc.br.

Gladir da Silva Cabral, Universidade do Extremo Sul Catarinense - UNESC

Doutor em Letras – Inglês pela Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis (SC), Brasil. Mestre em Letras – Inglês pela Universidade Federal de Santa Catarina, Brasil. Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade do Extremo Sul Catarinense, em Criciúma (SC). E-mail: gladirc@gmail.com

Johana Cabral, Universidade de Santa Cruz do Sul - UNISC

Doutoranda em Direito pela Universidade de Santa Cruz do Sul, Santa Cruz do Sul (RS), Brasil. Mestre em Direito pela Universidade do Extremo Sul Catarinense, Brasil. Integrante do Grupo de Pesquisa Políticas Públicas de Inclusão Social e do Grupo de Estudos em Direitos Humanos de Crianças, Adolescentes e Jovens do PPGD/UNISC. Bolsista PROSUC/CAPES. E-mail: jcabral@mx2.unisc.br.

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Published

2024-01-09

How to Cite

Viana Custódio, A., da Silva Cabral, G., & Cabral, J. (2024). Violation of the right to education:: school inclusion and specialized educational demands from Venezuelan migrant children and adolescents. Momento - Diálogos Em Educação, 32(03), 85–109. https://doi.org/10.14295/momento.v32i03.15962

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