UMA PESQUISA NARRATIVA SOBRE ENSINO DE LÍNGUAS E FORMAÇÃO DOCENTE A PARTIR DAS EXPERIÊNCIAS VIVIDAS POR ADOLESCENTES VENEZUELANOS EM REFÚGIO NO BRASIL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14295/momento.v32i03.15866

Keywords:

Formação de Professores de Línguas, Refúgio, Interculturalidade, Pesquisa narrativa

Abstract

In this article, based on the results of the first author's master's thesis, we seek to explore the stories composed alongside the research participants, aiming at understanding who we are and who we are becoming on the educational landscapes where we live as language studies researchers, one as a language teacher and the other as a teacher educator at the university. The stories were built from the experiences lived by Saph and Sonnie, two young Venezuelans aged 14 and 17 in refuge in Senador Canedo, Goiás, since 2018. Through the narrative inquiry methodological approach (CLANDININ; CONNELLY, 2000), we used autobiographical poems, photographs, field notes and diaries, conversations through video calls and text messages to compose field texts. The theoretical framework comprises studies by Lopes (2020), Candau (2016), Silva (2014) and Walsh (2019) on critical interculturality as a pedagogical perspective, and by Alves (2001), Greene (1995) and Schwab (1973) on curricular matters. By engaging in this narrative inquiry, we discuss about narratives of inclusion, curriculum and language teacher education; we analyze how the research participants were (not) welcomed by their schools in Brazil; we draw a relationship between curriculum as a course of life and the process of reception and integration of the teenage Venezuelans in the academic environment, and we highlight our responsibility as educators in the knowledge landscapes as language teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Daianne Castilho Silva, UFCAT

Mestra em Estudos da Linguagem pela Universidade Federal de Catalão. Graduada em Letras inglês pela Universidade Federal de Goiás. Membra do Grupo de Pesquisa Narrativa e Educação de professores - GPNEP da Universidade Federal de Uberlândia.

Viviane Bengezen, Universidade Federal de Catalão

Doutora e Mestra em Estudos Linguísticos pela Universidade Federal de Uberlândia. Professora Adjunta na Universidade Federal de Catalão. Membra do Grupo de Pesquisa Narrativa e Educação de Professores - GPNEP da Universidade Federal de Uberlândia. E-mail de contato: vbengezen@ufcat.edu.br.

References

ALVES, Rubem. escola com que sempre sonhei sem imaginar que pudesse existir. Campinas: Papirus, 2001. 128 p.

ACNUR. Alto Comissariado das Nações Unidas para Refugiados. Refugiado X Migrante. 2021. Disponível em: https://help.unhcr.org/brazil/asylum-claim/refugiado-x-migrante/. Acesso em: 28 abr. 2023.

ACNUR. Alto Comissariado das Nações Unidas para Refugiados. Convenção Relativa ao Estatuto dos Refugiados. 1951. Disponível em: https://www.acnur.org/fileadmin/Documentos/portugues/BDL/Convencao_relativa_ao_Estatuto_dos_Refugiados.pdf. Acesso em: 20 de abr. de 2023.

ANUNCIAÇÃO, Renata Franck Mendonça de. A língua que acolhe pode silenciar? Reflexões sobre o conceito de “Português como Língua de Acolhimento”. Revista X, Curitiba, volume 13, n. 1, p 35-56, 2018. DOI: https://doi.org/10.5380/rvx.v13i1.60341

BAUMAN, Zygmunt. Estranhos a nossa porta. Tradução: Carlos Alberto Medeiros. 1. ed. Rio de Janeiro: Zahar, 2016. 120 p. Título original: Globalization: the human consequences.

BRANDALISE, V. H. Autista não: imigrante. Estadão. Mar. 2017. Disponível em: https://educacao.estadao.com.br/noticias/geral,autista-nao-imigrante,70001705273. Acesso em: 16 jul. 2023.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF: Presidência da República, 1988. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 1 jun. 2023.

BRASIL. Lei 8.069, de 13 de julho de 1990. Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente e dá outras providências. Disponível em:. https://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/1990/lei-8069-13-julho-1990-372211-normaatualizada-pl.pdf. Acesso em: 23 jun. 2023.

BRASIL. Lei no 13.445, de 24 de maio de 2017. Institui a Lei de Migração. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2017/lei/l13445.htm. Acesso em: 23 jun. 2023.

BRASIL. Lei nº 9.474, de 22 de julho de 1997. Define mecanismos para a implementação do Estatuto dos Refugiados de 1951, e determina outras providências. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9474.htm. Acesso em: 28 abr. 2023.

BRASIL. Nota Técnica n.º 3/2019/CONARE_Administravo/CONARE/DEMIG/SENAJUS/MJ. Disponível em: https://www.refworld.org.es/pdfid/5e349cca4.pdf. Acesso em: 26 maio 2023.

BRASIL. Portaria Interministerial no 9, de 14 de março de 2018. Dispõe sobre a concessão de autorização de residência ao imigrante que esteja em território brasileiro e seja nacional de país fronteiriço, onde não esteja em vigor o Acordo de Residência para Nacionais dos Estados Partes do MERCOSUL e países associados, a fim atender a interesses da política migratória nacional. Disponível em: https://portaldeimigracao.mj.gov.br/images/portarias/PORTARIA%20INTERMINISTERIAL%20N%C2%BA%209,%20DE%2014%20DE%20MAR%C3%87O%20DE%202018.pdf. Acesso em: 29 maio 2023.

BRASIL. Resolução do Conselho Nacional de Educação nº 1/2020. Ministério da Educação, 2020. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/resolucao-n-1-de-13-de-novembro-de2020-288317152. Acesso em: 11 ago. 2022.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 28. abr. 2023.

CANDAU, Vera Maria Ferrão. Cotidiano escolar e práticas interculturais. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 46, n. 161, p. 802-820, jul./set., 2016. Disponível em: http://publicacoes.fcc.org.br/index.php/cp/article/view/3455/pdf. Acesso em: 10 jun. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/198053143455

CLANDININ, Jean; CONNELLY, Michael. Teachers' professional knowledge landscapes. New York: Teachers College Press, 1995. 192 p.

CLANDININ, Jean; CONNELLY, Michael. Narrative Inquiry: Experience and Story in Qualitative Research. 1. ed. San Francisco: Jossey-Bass, 2000. 242 p.

CLANDININ, Jean; CONNELLY, Michael. Shaping a Professional Identity: Stories of Educational Practice. 1 ed. New York: Teachers College Press, 1999.192 p.

CLANDININ, D. Jean; HUBER, Janice; HUBER, Marilyn; MURPHY, Shaun; ORR, Anne Murray; PEARCE, Marni; STEEVES, Pam. Composing diverse identities: Narrative inquiries into the interwoven lives of children and teachers. Abingdon: Routledge. 2006. 196 p. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203012468

CURSINO, Carla Alessandra. Formação de professores numa perspectiva plurilíngue para o acolhimento linguístico de estudantes migrantes / refugiados. Calidoscópio, [S. l.], v. 18, n. 2, p. 415–434, 2020. DOI: 10.4013/cld.2020.182.09. Disponível em: http://revistas.unisinos.br/index.php/calidoscopio/article/view/cld.2020.182.09.%20Acesso%20em:%205%20out. Acesso em: 27 maio 2023. DOI: https://doi.org/10.4013/cld.2020.182.09

DELFIM, Rodrigo Borges. Migrações, refúgio e apatridia: Guia para comunicadores. 1. ed. 2019. Disponível em: https://www.acnur.org/portugues/wp-content/uploads/2019/05/Migracoes-FICAS-color_FINAL.pdf. Acesso em: 27 maio 2023.

DEWEY, John. Experience and Education. New York: Macmillan, 1938. 96 p.

DUDH. Declaração Universal dos Direitos Humanos. Assembleia Geral da Organização das Nações Unidas. Paris, 1948. Disponível em: http://www.un.org/en/universal-declaration- human-rights/. Acesso em: 13 ago. 2021.

DINIZ, Leandro Rodrigues Alves; NEVES, Amélia. Políticas linguísticas de (in)visibilização de estudantes imigrantes e refugiados no ensino básico brasileiro. Revista X, Curitiba, v. 13, n. 1, p. 87-110, 2018. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/revistax/article/view/61225/36629. Acesso em: 10 jul. 2023. DOI: https://doi.org/10.5380/rvx.v13i1.61225

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GREENE, Maxine. Releasing the imagination: Essays on education, the arts, and social change. San Francisco: Jossey-Bass, 1995. 240 p.

GLOBAL Compact for Safe, Orderly and Regular Migration. Intergovernmental Negotiated and Agreed Outcome. Morocco, 2018. Disponível em: https://refugeesmigrants.un.org/sites/default/files/180713_agreed_outcome_global_compact_for_migration.pdf. Acesso em: 29 maio 2023.

HUBER, Janice; CLANDININ, D. Jean. Living in tension: Negotiating a curriculum of lives on the professional knowledge landscape. Learning from research on teaching: Perspective, methodology, and representation. Emerald Group Publishing Limited. p. 313-336, 2005. DOI: https://doi.org/10.1016/S1479-3687(05)11011-6

LUGONES, María. Playfulness, “World”-Travelling and Loving Perception. Hypatia, New York, v. 2, n. 2, p. 3-19, 1987. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1527-2001.1987.tb01062.x

JUNGER, Gustavo; CAVALCANTI, Leonardo; OLIVEIRA, Tadeu de; SILVA, Bianca. Refúgio em Números (7ª Edição). Série Migrações. Observatório das Migrações Internacionais; Ministério da Justiça e Segurança Pública/Conselho Nacional de Imigração e Coordenação Geral de Imigração Laboral. Brasília, DF: OBMigra, 2022. ISSN: 2448-1076. Disponível em: https://portaldeimigracao.mj.gov.br/pt/dados/refugio-em-numeros. Acesso em: 26 maio 2023.

LOPEZ, Ana Paula de Araújo. O professor de português como língua de acolhimento: entre o ativismo e a precarização. Fólio Revista de Letras, [S. l.], v. 12, n. 1, p. 169-190, 2020. DOI: 10.22481/folio.v12i1.6680. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/folio/article/view/6680. Acesso em: 4 jun. 2023. DOI: https://doi.org/10.22481/folio.v12i1.6680

MAHER, Terezinha Machado. A educação do entorno para a interculturalidade e o plurilinguismo. In: KLEIMAN, A. B.; CAVALCANTI, M. C. (org.). Linguística aplicada: suas faces e interfaces. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2007. p. 255-270.

MIRANDA, Yara Carolina Campos de.; LOPEZ, Ana Paula de Araújo. Considerações sobre a formação de professores no contexto de ensino de português como língua de acolhimento. In: FERREIRA, L.; PERNA, C.; GUALDA, R. LEURQUIN, E. (org.). Língua de acolhimento: experiências no Brasil e no mundo. Belo Horizonte: Mosaico, 2019. p. 17–39. Disponível em: http://www.letras.ufmg.br/padrao_cms/documentos/profs/luciane/capa_linguadeacolhimentoEBO OK%20DEFINITIVO.pdf. Acesso em: 17 jul. 2023.

MJSP. Ministério da Justiça e Segurança Pública. Subcomitê Federal para Recepção, Identificação e Triagem dos Imigrantes: Migração Venezuelana. Brasília, 2022. Disponível em:https://portaldeimigracao.mj.gov.br/images/Subcomit%C3%AA_federal/publica%C3%A7%C3%B5es/informe-migracao-venezuelana-jan2017-jun2022.pdf. Acesso em: 29 maio 2023..

NEPO. Núcleo de Estudos de População Elza Berquó. Estudantes imigrantes internacionais no Brasil matriculados no ensino básico. UNICAMP, 2020. Disponível em: https://www.nepo.unicamp.br/observatorio/bancointerativo/numeros-imigracao-internacional/censo-escolar/ Acesso em: 20 jun 2023.

PETRUS, Regina; SANTOS, Miriam; ARAGÃO, Luciano Ximenes de. Filhos de refugiados congoleses no Rio de Janeiro: socialização e escolarização nas escolas da rede pública de ensino. In: BAHIA, Joana; SANTOS, Miriam (org.). Um olhar sobre as diferenças: a interface entre projetos educativos emigratórios. São Leopoldo: Oikos, 2016. p. 35-55.

SILVA, Tomaz Tadeu da. A produção social da identidade e da diferença. In: SILVA, Tomaz Tadeu da (org.) Identidade e diferença. A perspectiva dos Estudos Culturais. 15. ed. Petrópolis: Editora vozes. 2014. p. 73-102.

SCHWAB, Joseph. The Practical 3: Translation into Curriculum. The School Review, Chicago, vol. 81, n. 4, p. 501-522, 1973. Disponível em: https://www.jstor.org/stable/1084423. Acesso em: 1 jun. 2023. DOI: https://doi.org/10.1086/443100

UNHCR. United Nations High Commissioner for Refugees. Coming together for refugee education. Switzerland, 2020. Disponível em: https://www.unhcr.org/publications/education/5f4f9a2b4/coming-together-refugee-education- education-report-2020.html. Acesso em: 26 abr. 2023.

WALSH, Catherine. Interculturalidade e decolonialidade do poder: um pensamento e posicionamento "outro" a partir da diferença colonial. Tradução de Daniele da Silva Proença, Andrea Cristiane Kahmann, Márcia Rodrigues Bertoldi. Revista da Faculdade de Direito de Pelotas, Pelotas, v. 5, nº 1, p. 6-39, jan/jul., 2019. Disponível em: https://periodicos.ufpel.edu.br/index.php/revistadireito/article/view/15002. Acesso em: 20 jun. 2023.

Published

2024-01-09

How to Cite

Castilho Silva, D., & Bengezen, V. (2024). UMA PESQUISA NARRATIVA SOBRE ENSINO DE LÍNGUAS E FORMAÇÃO DOCENTE A PARTIR DAS EXPERIÊNCIAS VIVIDAS POR ADOLESCENTES VENEZUELANOS EM REFÚGIO NO BRASIL . Momento - Diálogos Em Educação, 32(03), 170–194. https://doi.org/10.14295/momento.v32i03.15866

Similar Articles

<< < 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.