ACTIVE METHODOLOGIES IN TECHNICAL COURSES IN NURSING

what research says in brazilian postgraduate courses

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14295/momento.v32i03.14959

Keywords:

Professional and Technological Education, Teaching methods, Curricular Practice

Abstract

It is considered that active learning methodologies are opposed to traditional teaching methods, focusing on students autonomy and protagonism in their own learning process, while at the same time inviting teachers to diversify their teaching practices. In this direction, the objective of this study is to investigate what the academic/scientific productions carried out in the Brazilian Stricto Sensu Graduate Program on active methodologies say, portraying, more specifically, the technical courses of secondary level in Nursing. The study was constituted from the cataloging and analysis of theses and dissertations available in the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD). This is a basic research with a qualitative approach. As for its objectives, it is classified as exploratory and descriptive with technical, documentary and bibliographic procedures. As a result, two central thematic categories were constituted: use of active methodologies in teaching practices and pedagogical preparation of nursing professors, portraying the relevance of pedagogical knowledge beyond the contents and professional practice of Nursing, understood as insufficient for the best use of the educational experience. It is concluded that the research on the theme of active learning methodologies in Stricto Sensu graduate courses, according to the methodological delimitation used, is few and that teaching in technical courses in Nursing requires initial and continued pedagogical preparation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carla Daiane Silva Rodrigues, Secretaria de Estado da Saúde do Rio Grande do Sul

Graduada em Enfermagem (UFRGS). Doutora em Enfermagem (UFRGS). Especialista em saúde na Divisão de Atenção Primária à Saúde da Secretaria de Estado da Saúde do Rio Grande do Sul. Preceptora e docente no Programa de Residência de Gestão em Saúde da Escola de Saúde Pública do Rio Grande do Sul. E-mail: carla.rodrigues.ses@gmail.com

Roberta Pasqualli, IFSC

Doutora em Educação (UFRGS). Graduada(UNOESC) e Mestre em Ciência da Computação (UFSC). Coordenadora do Curso de Mestrado Profissional em Educação Profissional em Tecnológica (ProfEPT IFSC). E-mail: roberta.pasqualli@ifsc.edu.br

References

ALMEIDA, M. E. B.; VALENTE, J. A. Tecnologias e currículo: trajetórias convergentes ou divergentes? São Paulo: Paulus, 2011.

BARBOSA, E. F.; MOURA, D. G. Metodologias ativas de aprendizagem na educação profissional e tecnológica. B. Tec. Senac, Rio de Janeiro (RJ), v. 39, n. 2, p. 48-67, maio/ago. 2013. Disponível em: https://bts.senac.br/bts/article/view/349/333. Acesso em 05 nov. 2022. DOI: https://doi.org/10.26849/bts.v39i2.349

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2002.

BEZERRA, R. J. L. Interpretando a contribuição de Maurice Tardif: reflexões sobre a prática educativa a partir dos saberes curriculares e saberes experienciais docentes. Revista Diálogos, Recife (PE), n. 19, p. 292-324, mar./abr. 2018. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/324851172_INTERPRETANDO_A_CONTRIBUICAO_DE_MAURICE_TARDIF_REFLEXOES_SOBRE_A_PRATICA_EDUCATIVA_A_PARTIR_DOS_SABERES_CURRICULARES_E_SABERES_EXPERIENCIAIS_DOCENTES. Acesso em: 10 nov. 2022. DOI: https://doi.org/10.13115/2236-1499v2n19p292

BRASIL, Conselho Nacional de Saúde. Recomendação Nº 028, de 21 de setembro de 2021. Recomenda a observância do Parecer Técnico nº 193/2021 do Conselho Nacional de Saúde (CNS) que apresenta as recomendações aos processos formativos de técnicos em saúde de nível médio. Brasília, DF. 2021. Disponível em: http://conselho.saude.gov.br/recomendacoes-cns/recomendacoes-2021/2038-recomendacao-n-028-de-21-de-setembro-de-2021. Acesso em: 05 nov. 2022.

BRASIL. Lei Nº 7.498, de 25 de junho de 1986. Dispõe sobre a regulamentação do exercício da enfermagem, e dá outras providências. Brasília, DF. 1986. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l7498.htm#:~:text=Art.,%C3%A1rea%20onde%20ocorre%20o%20exerc%C3%ADcio. Acesso em 04 nov. 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais para o Ensino

Médio, Brasília - DF, 05 mai. de 2011.

BRASIL. Ministério da Educação. Resolução Nº 6, de 20 de setembro de 2012: Define diretrizes curriculares nacionais para a Educação Profissional de Nível Médio. Brasília - DF, 2012. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=11663-rceb006-12-pdf&category_slug=setembro-2012-pdf&Itemid=30192. Acesso em 07 nov. 2022.

BRASIL. Ministério da Saúde. HumanizaSUS: Política Nacional de Humanização: a humanização como eixo norteador das práticas de atenção e gestão em todas as instâncias do SUS. Brasília - DF, 2004.

CABRAL, S. P. C. A contribuição de uma abordagem transversal da água na formação do técnico em Enfermagem em uma escola pública do Distrito Federal. 2013. Dissertação (Mestrado em Educação), Universidade de Brasília, Brasília - DF. 153 p. Disponível em: https://repositorio.unb.br/handle/10482/13706. Acesso em: 10 nov. 2022.

CIANFLONE, L. P. A. O uso da tecnologia moodle na prática docente em um curso técnico em enfermagem. 2020. Dissertação (Mestrado em Educação nas Profissões da Saúde), Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, Sorocaba - SP. 74 p. Disponível em: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/23446. Acesso em: 10 nov. 2022.

CONSELHO FEDERAL DE ENFERMAGEM. Enfermagem em números [Internet]. Brasília - DF: COFEN; 2020. Disponível em: http://www.cofen.gov.br/enfermagem-em-numeros. Acesso em 05 nov. 2022.

DIESEL, A.; BALDEZ, A. L. S.; MARTINS, S. N. Os princípios das metodologias ativas de ensino: uma abordagem teórica. Revista Thema, Pelotas (RS), v. 14, n 1, p. 268–288. 2017. Disponível em: https://periodicos.ifsul.edu.br/index.php/thema/article/view/404/295. Acesso em 17 jul. 2022. DOI: https://doi.org/10.15536/thema.14.2017.268-288.404

DRAGANOV, P. B., SANNA, M. C. Avaliação das competências dos professores de enfermagem

para facilitar a aprendizagem de adultos. Cogitare Enferm. Curitiba (PR), v. 20, n. 3, p. 556-564. 2015. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/41104/26266. Acesso em: 06 nov. 2022.

FONSECA, J. J. S. Metodologia da pesquisa científica. Fortaleza: UEC, 2002.

GAEDKE, G. Metodologias ativas no ensino técnico em enfermagem: reflexões para a construção de uma matriz de competências para o uso de metodologias ativas. 2016. Dissertação (Mestrado em Enfermagem), Universidade do Vale do Rio dos Sinos, São Leopoldo - RS. 73 p. Disponível em: http://www.repositorio.jesuita.org.br/handle/UNISINOS/10210. Acesso em: 10 nov. 2022.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas, 2008

KOHLS-SANTOS, P., MOROSINI, M. C. O revisitar da metodologia do estado do conhecimento para além de uma revisão bibliográfica. Revista Panorâmica, Pontal do Araguaia (MT), v. 33, p. maio/ago. 2021. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/revistapanoramica/index.php/revistapanoramica/article/view/1318. Acesso em 10 out. 2022.

LEITE, M. T. S. et al. O Programa de Educação pelo Trabalho para a Saúde na Formação Profissional. Revista Brasileira de Educação Médica, Rio de Janeiro (RJ), v. 36, n. 1, supl. 1, p. 111-118. 2012. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbem/a/GqWspqkRXCPjPWXhw7xP48r/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 06 nov. 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-55022012000200015

LIBÂNEO, J. C. Tendências pedagógicas na prática escolar. In: LIBÂNEO, J. C. Democratização da Escola Pública – a pedagogia crítico-social dos conteúdos. Loyola, São Paulo, 1992.

LOURENÇO, C.D.S.; LIMA, M.C.; NARCISO, E.R.P. Formação pedagógica no ensino superior: o que diz a legislação e a literatura em Educação e Administração? Avaliação, v. 21, n. 3, p. 691-717, nov. 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/j/aval/a/LnBRp8XwNRj5Dx5WGC33ZTS/abstract/?lang=pt. Acesso em: 10 nov. 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/S1414-40772016000300003

LOVATO, F. L. et al. Metodologias ativas de aprendizagem: uma breve revisão. Acta Scientiae, Canoas (RS), v. 20, n. 2, p. 154-171, mar./abr. 2018. Disponível em: http://www.periodicos.ulbra.br/index.php/acta/article/view/3690. Acesso em: 18 jul. 2022. DOI: https://doi.org/10.17648/acta.scientiae.v20iss2id3690

MACIEL, A. C. MARX E A POLITECNIA, OU: do princípio educativo ao princípio pedagógico. Revista Exitus, vol. 8, núm. 2, pp. 85-110, 2018. Disponível em: https://www.redalyc.org/journal/5531/553159852005/html/. Acesso em: 10 nov. 2022. DOI: https://doi.org/10.24065/2237-9460.2018v8n2ID530

MASETTO, M.T. Competência pedagógica do professor universitário. São Paulo: Summus, 2003.

MINAYO, M. C. de S. (org.). Pesquisa Social. Teoria, método e criatividade. Petrópolis:

Vozes, 2002.

MORAN, J. M. Metodologias ativas para uma aprendizagem mais profunda. Blog José Moran: Educação Transformadora, 2021. Disponível em http://www2.eca.usp.br/moran/wp-content/uploads/2013/12/metodologias_moran1.pdf. Acesso em 15 set. 2022.

MORAN, J. M. Mudando a educação com metodologias ativas. In: SOUZA, C. A.; MORALES, O. E. T. (Orgs.). Coleção Mídias Contemporâneas. Convergências Midiáticas, Educação e Cidadania: aproximações jovens. 2015. Disponível em: https://www2.eca.usp.br/moran/wp-content/uploads/2013/12/mudando_moran.pdf. Acesso em: 06 nov. 2022.

NONO, M. A.; MIZUKAMI, M. da G. N. Processos de formação de professoras iniciantes. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v.87, n.217, p.382-400, set./dez. 2006. Disponível em: http://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/article/view/1450. Acesso em: 10 nov. 2022. DOI: https://doi.org/10.24109/2176-6681.rbep.87i217.812

PAIVA, M. R. F. et al. Metodologias ativas de ensino-aprendizagem: revisão integrativa. Sanare, Sobral (CE), v. 15, 02, p. 145-453, jun./dez. 2016. Disponível em: https://sanare.emnuvens.com.br/sanare/article/view/1049. Acesso em 14 set. 2022.

PRADO, R. F. H.; FREITAS, N. O. Avaliação das competências andragógicas dos docentes do nível técnico de enfermagem. Escola Anna Nery [online]. Rio de Janeiro (RJ), v. 25, n. 3, e20200376. 2021. Disponível em: https://doi.org/10.1590/2177-9465-EAN-2020-0376. Acesso em 07 nov. 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/2177-9465-ean-2020-0376

RAMOS, M. N. Implicações políticas e pedagógicas da EJA integrada à educação profissional. Educação & Realidade, v. 35, n. 1. 2010. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/11029. Acesso em: 02 nov. 2022.

SANTOS, T. S. Práticas docentes de enfermeiras que atuam na Educação Profissional e Tecnológica. 2019. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnológica) - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Pernambuco, Olinda - PE. 134 p. Disponível em: https://repositorio.ifpe.edu.br/xmlui/handle/123456789/143?show=full. Acesso em: 10 nov. 2022. DOI: https://doi.org/10.46943/VIII.CONEDU.2022.GT20.035

SAVIANI, D. As concepções pedagógicas na história da educação brasileira. Campinas, UNICAMP, Projeto “20 anos do HISTEDBR”, 2005. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/mod/resource/view.php?id=2415100&forceview=1. Acesso em: 21 ago. 2022.

SIMÃO, M. A. T. Formação do técnico de enfermagem para administração segura de medicamentos: proposição de tecnologia educacional virtual. 2015. Dissertação (Mestrado em Enfermagem), Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Botucatu - SP. 76 p. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/handle/11449/132019. Acesso em: 10 nov. 2022.

SILVA, M. C. N.; MACHADO, M. H.. Sistema de Saúde e Trabalho: desafios para a Enfermagem no Brasil. Ciência & Saúde Coletiva [online], Rio de Janeiro (RJ), v. 25, n. 1, p. 07-13. 2020. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1413-81232020251.27572019. Acesso em 07 nov. 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/1413-81232020251.27572019

SOUZA, D. M. Preparo do enfermeiro para a docência na educação profissional técnica de nível médio sob a ótica de Lee Shulman. 2013. Dissertação (Mestrado em Enfermagem), Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis - SC. 160 p. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/122589. Acesso em: 10 nov. 2022.

TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. 4ª Ed. Rio de Janeiro: Vozes,

VILANOVA, A. D. Sala de aula invertida versus sala de aula tradicional: ensaio randomizado controlado no curso de Técnico de enfermagem. 2021. Dissertação (Mestrado em Pesquisa Clínica), Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Botucatu - SP. 111 p. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/handle/11449/204092. Acesso em: 10 nov. 2022.

ZANONI, D. A. Concepções e práticas pedagógicas na formação de técnicos em enfermagem na Escola Técnica do SUS de Mato Grosso do Sul. 2019. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação Profissional em Saúde), Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Fundação Oswaldo Cruz, Rio de Janeiro - RJ. 74 p. Disponível em: https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/34206. Acesso em: 10 nov. 2022.

Published

2024-01-09

How to Cite

Daiane Silva Rodrigues, C., & Pasqualli, R. (2024). ACTIVE METHODOLOGIES IN TECHNICAL COURSES IN NURSING: what research says in brazilian postgraduate courses. Momento - Diálogos Em Educação, 32(03), 298–316. https://doi.org/10.14295/momento.v32i03.14959

Similar Articles

<< < 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.