THE CONTENT ANALYSIS TECHNIQUE IN QUALITATIVE RESEARCH

continuing education practices for pedagogical coordinators in the municipality of Cordeiros-Bahia

Authors

  • Zenaura Sousa Sobrinho Pessoa Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia - UESB
  • Nilma Margarida de Castro Crusoé Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia - UESB https://orcid.org/0000-0002-0610-8237

DOI:

https://doi.org/10.14295/momento.v31i03.14305

Keywords:

Keywords: Technique, Content Analysis, Qualitative Investigation.

Abstract

In this article we intend to highlight the technique of Content Analysis that we used to analyze data from the qualitative research “continuous training practices for coordinators in the municipality of Cordeiros-Bahia”. As the investigation requires a robust path for the researcher to succeed in obtaining the answers to his questions and in the search to achieve the proposed objectives, we feel the need to start this work by exposing the type of investigation and its structure to Comprehension of the investigative process and so we describe the path we take to analyze the data. As a theoretical contribution, we support the writings of Amado (2017), Creswell (2010), Crusoé (2014), Bardin (2011), Bogdan and Biklin (1994), Gil (2002), Lakatos and Marcone (2010), Martins and Bicudo (1994), Minayo (1994, 2001 and 2002) and Triviños (1987). The results indicate that content Analysis is configured as a methodology that follows a specific organization that allows the researcher an  step by step (path) to follow to carry out his investigation. Furthermore, it was possible to perceive that this technique produces significant results in investigations with a qualitative approach, in the field of social sciences.

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Author Biographies

Zenaura Sousa Sobrinho Pessoa, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia - UESB

Mestra em Educação pelo  Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (PPGEd/UESB). Graduada em Geografia. Especialista em Coordenação Pedagógica. Coordenadora Pedagógica do Centro de Educação Municipal Lindolfo Cordeiro Landi de Cordeiros. Integrante do Grupo de Estudos e Pesquisa em Praticas Curriculares e Educativas. 

Nilma Margarida de Castro Crusoé, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia - UESB

Doutora em educação, pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Professora Plena do Departamento de Filosofia e Ciências Humanas (DFCH), da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB). Professora permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGEd), na mesma instituição. Líder do Grupo de Estudos e Pesquisa em Praticas Curriculares e Educativas.

References

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Published

2022-11-26

How to Cite

Sousa Sobrinho Pessoa, Z., & Margarida de Castro Crusoé, N. . (2022). THE CONTENT ANALYSIS TECHNIQUE IN QUALITATIVE RESEARCH: continuing education practices for pedagogical coordinators in the municipality of Cordeiros-Bahia. Momento - Diálogos Em Educação, 31(03), 161–178. https://doi.org/10.14295/momento.v31i03.14305

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