HISTORICAL-DIALECTIC MATERIALISM: A DIALOGUE FOR RESEARCH ON THE QUALITY OF LIFE

a dialogue for research on the quality of life

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14295/momento.v31i03.14100

Keywords:

historical-dialectical materialism, research method, quality of life

Abstract

This text presents a possible dialogue between the method of Historical-Dialectical Materialism (MHD) with the phenomenon of quality of life. Analyzing the world from the perspective of the MHD would be the same as understanding its phenomena from an economic determinism that is always at a nuclear level. From this context all the rest would derive. Thus, materialism ends up dividing men into antagonistic classes, those who own the means of production and those who only own their labor power to survive. This philosophy would then lend itself to the understanding of the theoretical constructions that involve research on the theme of quality of life. In this sense, it is proposed to reflect that this method, in practice, ensures the possibility of interpreting these phenomena from the perspective of the Higher Education professional. The text proposes this dialogue as possible and necessary.

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Author Biographies

Welton Cardoso Júnior, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia - UESB

Advogado e Médico. Pós-graduado em Neurologia pela Santa Casa de Belo Horizonte-MG e em Docência do Ensino Superior pela Universidade Norte do Paraná. Mestrando em Educação pela Universidade Estadual da Bahia- UESB- PPGEd. Diretor Clínico do Instituto de Neurologia e Radiodiagnóstico de Guanambi - Bahia. 

Claudio Pinto Nunes, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia - UESB

Professor Pleno da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB). Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação. Doutor em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Líder do Grupo de Pesquisa em Didática, Formação e Trabalho Docente (DIFORT). Bolsista de Produtividade em Pesquisa pelo CNPq. 

Berta Leni Costa Cardoso, Universidade do Estado da Bahia - UNEB

Professora Titular da Universidade do Estado da Bahia – UNEB. Docente no Programa de Pós-Graduação em Educação na Universidade do Sudoeste da Bahia – PPGED/UESB. Doutora em Educação Física pela UCB. Pós-doutora em Educação pela UESB. Líder da NEPEAF e Membro do DIFORT. 

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Published

2022-11-26

How to Cite

Cardoso Júnior, W., Pinto Nunes, C., & Costa Cardoso, B. L. . (2022). HISTORICAL-DIALECTIC MATERIALISM: A DIALOGUE FOR RESEARCH ON THE QUALITY OF LIFE: a dialogue for research on the quality of life. Momento - Diálogos Em Educação, 31(03), 179–200. https://doi.org/10.14295/momento.v31i03.14100

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