THEMATIC REPRESENTATION OF STUDIES ON SCIENCE EDUCATION

possiblilities of interpretations from keywords in Zipf’ Law

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14295/momento.v32i01.14051

Keywords:

Textual Analysis. Statistics of Scientifi Production. Science Teaching. Research Methodology.

Abstract

It presents a cut of data produced from research on the investigation of scientific productions in Science Education, which has shown to be increasingly interdisciplinary and weaves interconnections with different areas of knowledge.The general objective was to describe the contribution of keywords for the interpretation, categorization, and analysis of scientific researches retrieved in three digital platforms. From a methodological point of view, it represents a pertinent opportunity to highlight the contribution of Zipf's Law, the Third Law of Bibliometrics, as an applicable methodological field for research in Science Education and other areas. It is believed that the study can contribute to the understanding of the need to observe linguistic and semantic concepts when choosing keywords that represent scientific production, considering that Systematic Reviews and the Semantic Web imply document retrieval in databases research, and on the internet. The study showed that Zipf's Law allowed us to collect the terms of the documents and to understand with assertiveness the contents and objects portrayed in research in the area, in addition to contributing to the understanding of thematic trends on research in Science Education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Deisiré Amaral Lobo, Universidade Federal do Rio Grande, FURG. Rio Grande/RS, Brasil.

Bacharel em Biblioteconomia pela Universidade Federal do Rio Grande. Mestre  e Doutura em Educação em Ciências pelo Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática. Bibliotecária Chefe do Serviço de Referência da Biblioteca Central da Universidade Federal de Santa Maria. 

Regina Barwaldt, Federal University of Rio Grande

PhD in Informatics in Education and Master in Computer Science from the Federal University of Rio Grande do Sul, graduated in Systems Analysis from the Catholic University of Pelotas. He is currently an Adjunct Professor at the Center for Computational Sciences (C3) at the Federal University of Rio Grande. Permanent professor in the Graduate Program in Computer Engineering/PPGComp and collaborating professor in the Graduate Program in Science Education/PPGEC, at FURG.

References

BLOCKLY Games: Disponível em: https://blockly.games/. Acesso em: 13 nov. 2021.

CORDEIRO, Alexander Magno; OLIVEIRA, Glória Maria de; RENTERÍA, Juan Miguel, GUIMARÃES, Carlos Alberto. Revisão sistemática: uma revisão narrativa. Comunicação Científica, v.34, n.6, 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rcbc/a/CC6NRNtP3dKLgLPwcgmV6Gf/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 28 out.2021.

LEFREVE, Fernando; LEFREVE, Ana Maria Cavalcanti. Discurso do Sujeito Coletivo: representações sociais e intervenções comunicativas. Texto Contexto Enfermagem, Florianópolis, v.23, n. 2, p. 502 -507, abr. jun. 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/tce/a/wMKm98rhDgn7zsfvxnCqRvF/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 20 out. 2021.

FOUCAULT, Michael. A ordem do discurso: aula inaugural no Collège de France pronunciada em 2 de dezembro de 1970. São Paulo: Edições Loyola, 1996.

FREY RIFFEL, B. Y.; MENDES, J. R. Temporalidades e deslocamentos na inclusão de sujeitos com cegueira em uma escola visuocentrada. Momento - Diálogos em Educação, Rio Grande, RS, v. 29, n. 1, p. 222–238, 2020. DOI: 10.14295/momento.v29i1.9262. Disponível em: https://periodicos.furg.br/momento/article/view/9262. Acesso em: 24 fev. 2022.

GEOGEBRA. Disponível em: https://ogeogebra.com.br/site/. Acesso em 11 nov. 2021.

GUEDES, Vania L. S.; BORSCHIVER, Suzana. Bibliometria: uma ferramenta estatística para a gestão da informação e do conhecimento, em sistemas de informação, de comunicação e de avaliação científica e tecnológica. ENCONTRO NACIONAL DE CIENCIA DA INFORMAÇÃO, 2012. Anais eletrônicos. Disponível em: http://www.cinform-anteriores.ufba.br/vi_anais/docs/VaniaLSGuedes.pdf. Acesso em: 27 out. 2021.

MACHADO JÚNIOR, Celso; SOUSA, Maria Tereza Saraiva de; PARISOTTO, Iara Regina dos Santos; PALMISANO, Ângelo. As leis da bibliometria em diferentes bases de dados científicos. Revista de Ciências da Administração, v.1, n.1, p. 111-1123, jul. 2016. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/adm/article/view/2175- 8077.2016v18n44p111/pdf. Acesso em 29 out. 2021.

MORAES, Roque. Análise de conteúdo. Revista Educação, Porto Alegre, v. 22, n. 37, p. 7-32, 1999. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/4125089/mod_resource/content/1/Roque-Moraes_Analise%20de%20conteudo-1999.pdf. Acesso em: 22 out. 2021.

MORAES, Roque; GALIAZZI, Maria do Carmo. Análise Textual Discursiva: processo reconstrutivo de múltiplas facetas. Ciência & Educação, v.12, n.1, p.117-128, 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/wvLhSxkz3JRgv3mcXHBWSXB/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 22 out. 2021.

QUONIAM, Luc; Balme, Frédéric; Rostaing, Hervé; Giraud, Eric; Dou, Jean-Marie. Bibliometric law used for information retrieval. Scientometrics, v. 41, n. 1-2, pp. 83- 91. Disponível em: http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1. 109.4482&rep=rep1&type=pdf = http://dx.doi.org/10.1007/BF02457969.Acesso em: 29 out. 2021.

REPRESENTAÇÃO. Dicionário online de Português: Dicio. Disponível em: https://www.dicio.com.br/representacao/. Acesso em: 26 out.2021.

SAMPAIO, Rosana F.; MANCINI, Marisa Cotta. Estudos de revisão sistemática: um guia para síntese criteriosa da evidência científica. Revista Brasileira de Fisioterapia, São Carlos, v.11, n.1, p.83-89 jan./fev., 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbfis/a/79nG9Vk3syHhnSgY7VsB6jG/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 27 out. 2021.

SCHMIDIT, Lawrence. Hermenêutica. Petrópolis: Vozes, 2012.

SCHWARTZMAN, Simon; CHRISTOPHE, Micheline. A Educação em Ciências no Brasil. Rio de Janeiro: IETS, 2009. Disponível em: http://www.iets.org.br/IMG/pdf/iets-educacao_ciencias_br_texto_final.pdf. Acesso em: 20 out. 2021.

SEPULVEDA, D.; DE ALMEIDA, A. Algumas experiências tecidas com as pesquisas nos/dos/com os cotidianos das escolas. Momento - Diálogos em Educação, Rio Grande, v. 25, n. 1, p. 155–186, 2016. Disponível em: https://periodicos.furg.br/momento/article/view/6117. Acesso em: 24 fev. 2022.

TEMÁTICA. Significados BR. Disponível em: https://www.significadosbr.com.br/tematica. Acesso em: 31 out. 2021.

Published

2023-04-10

How to Cite

Amaral Lobo, D., & Barwaldt, R. . (2023). THEMATIC REPRESENTATION OF STUDIES ON SCIENCE EDUCATION: possiblilities of interpretations from keywords in Zipf’ Law . Momento - Diálogos Em Educação, 32(01), 188–214. https://doi.org/10.14295/momento.v32i01.14051

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.