HUMAN RIGHTS EDUCATION IN THE POLITICAL-PEDAGOGICAL PROJECTS OF THE CASA FOUNDATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14295/momento.v31i01.13649

Keywords:

Human Rights Education, Casa Foundation, Political-Pedagogical Project, Educational measures

Abstract

The work, the result of a master's thesis, addresses Human Rights Education (HRE) in the context of institutions that shelter adolescents who are serving a socio-educational measure of admission to the CASA Foundation, in the state of São Paulo. The objective is to identify contents, values ​​and practices converging with HRE present in the CASA Foundation's Political Pedagogical Projects (PPPs). The approach to the problem is qualitative and its objective is exploratory. The documents analyzed are: PPPs of the CASA Foundation detention centers, Children and Adolescents Statute, National Social-Educational Service, National Plan for Human Rights Education, National Human Rights Program 3 and National Guidelines of Human Rights Education. The bibliographical research brings authors who have been addressing the issue of Human Rights Education in Brazil and Latin America. Two PPPs were analyzed, a convenience sample, through a matrix elaborated from the indications and recommendations of the cited reference documents. The results revealed that the expressions Human Rights and HRE appear explicitly few times in the analyzed documents.

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Author Biographies

Carolina Zanelli Silva Fava, Universidade Estadual Paulista - UNESP

Graduada em Direito pelo Centro Universitário de Rio Preto/ UNIRP (2009-2013). Pós-graduada lato sensu com especialização em Direito Público pelo Centro Universitário Leonardo Da Vinci/ Grupo UNIASSELVI (2014-2015). Mestre em Ensino pela Universidade Estadual Paulista UNESP. Advogada do Centro de Referência e Atendimento à Mulher, da Secretaria Municipal de Direitos e Políticas para Mulheres, Pessoa com Deficiência, Raça e Etnia de São Jose do Rio Preto. Professora substituta na Faculdade Unilago. E-mail: cazanelli@hotmail.com

Ana Maria Klein, Universidade Estadual Paulista - UNESP

Graduada em Pedagogia e Ciências Sociais (USP, 1989/2000). Mestre e Doutora em Educação (USP, 2006/2011). Assessora da Coordenadoria de Ações Afirmativas, Diversidade e Equidade (UNESP). Professora da Graduação e pós-graduação (UNESP). Líder do Grupo de Pesquisa CNPq em Direitos Humanos, Educação e Diversidades (DiHEDi). Vice-coordenadora da Rede Brasileira de Educação em Direitos Humanos/SP. Foi membro da Comissão relatora das Diretrizes Nacionais de EDH junto ao CNE. E-mail: ana.klein@unesp.br

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Published

2022-03-21

How to Cite

Zanelli Silva Fava, C., & Klein, A. M. (2022). HUMAN RIGHTS EDUCATION IN THE POLITICAL-PEDAGOGICAL PROJECTS OF THE CASA FOUNDATION. Momento - Diálogos Em Educação, 31(01), 135–156. https://doi.org/10.14295/momento.v31i01.13649

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