HUMAN RIGHTS EDUCATION AND DIFFERENCES
challenges for the school routine
DOI:
https://doi.org/10.14295/momento.v31i01.13436Keywords:
Human Rights. Valuing difference. Human Rights and Education . School routine.Abstract
The situation regarding Human Rights, especially in our country is particularly complex and controversial nowadays. Conservative and undemocratic tendencies have made Human Rights affirmation more fragile in our society, mainly for the ones who are considered different, who belong to certain race, religion, sexual orientation, or ethnicity. This work aims at discussing the major connections regarding Human Rights, differences and education. The paper brings the social and political implications, as well as delves into the tension between equality and difference. It also points out the challenges that this tension brings to the school routine. The paper analyzes the Human Rights perspective concerning the difference and the empowerment in this context. This paper is a result of studies developed by GECEC, research group about everyday life, education and cultures, that takes place into the graduation program in Education at PUC-Rio. As a conclusion, it defends that articulating difference and equality is the central basis for a democratic education that also recognizes and promotes the empowerment, especially for the ones who are inferior and submitted in our society.
Downloads
References
ANDRADE, Marcelo. A diferença que desafia a escola: a prática pedagógica e a perspectiva intercultural. 1. ed. Rio de Janeiro: Quartet; Faperj, 2009.
ANDRADE, Marcelo. É a educação um direito humano? Por quê? In: SACAVINO, Susana; CANDAU, Vera Maria (orgs.). Educação em Direitos Humanos: temas, questões e propostas. Petrópolis: DP et Alli .2008.
ANDRADE, Marcelo; CÂMARA. Luiz. Diferenças silenciadas e diálogos possíveis: a pesquisa em educação como superação de silenciamento. In: ANDRADE, Marcelo (org.). Diferenças silenciadas: pesquisas em educação, preconceitos e discriminações. Rio de Janeiro: 7Letras. 2015.
BERTH, Joice. Empoderamento. Coleção Feminismos Plurais. São Paulo: Pólen, 2019.
BOBBIO, Norberto. A era dos direitos. 13. ed. Rio de Janeiro: Elsevier, 2004.
BRANDÃO, Carlos Rodrigues. Um lavrador um dia em Minas. In: COSTA, Renato Pontes; CALHAU, Socorro (orgs). “... e educação para o povo, tem?” Rio de Janeiro: Caetés, 2010.
CANDAU, Vera Maria (org.). Didática: tecendo/reinventando saberes e práticas. Rio de Janeiro: 7letras. 2018.
CANDAU, Vera Maria. Interculturalizar, descolonizar, democratizar: uma educação “outra”? Rio de Janeiro: 7Letras.2016.
CANDAU, Vera Maria. Qualidade da educação: questões e desafios. In: CANDAU, Vera Maria; SACAVINO, Susana Beatriz (orgs.). Educação: temas em debate. Rio de Janeiro: 7 letras. 2015.
CANDAU, Vera Maria. Direito à educação, diversidade e educação em direitos humanos. Educação e Sociedade, Campinas, v.33, n. 120, p. 715-726, 2012.
COMPARATO, Fábio Konder. A afirmação histórica dos direitos humanos. São Paulo: Ed. Saraiva, 2004.
COSTA, Renato Pontes; CALHAU, Socorro (orgs.). E educação para o povo, tem? Rio de Janeiro: Caetés, 2010.
CHAUÍ, Marilena. Saudação a Boaventura de Sousa Santos. In. SANTOS, Boaventura de Sousa. Direitos Humanos, democracia e desenvolvimento. São Paulo: Cortez, p.23-40, 2013.
CORTESÃO, Luisa; STOER, S. “Levantando a Pedra”: da pedagogia inter/multicultural às políticas educacionais numa época de transnacionalização. Porto: Afrontamento, 1999.
CURY, Carlos Roberto Jamil. A educação nas constituições brasileiras. In: VEIGA, Cynthia Greive (org.). Carlos Roberto Jamil Cury: intelectual e educador. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.
ESCRIVÃO FILHO, Antônio; SOUSA JUNIOR, José Geraldo de. Para um debate teórico-conceitual e político sobre os direitos humanos. Belo Horizonte: Editora D’plácido, 2016.
HADDAD, S. O direito à educação no Brasil. In: Relatoria Nacional para o Direito Humano à Educação. Curitiba: DhESC Brasil, 2004.
LINDGREN-ALVES, José Augusto. Os direitos humanos na pós-modernidade. São Paulo: Perspectiva, 2013.
MAGENDZO, Abraham. Pedagogía Crítica y educación em Derechos Humanos. Paulo Freire. Revista de Pedagogia Crítica, 2º ano, 2003.
NAÇÕES UNIDAS. Declaração Universal dos Direitos Humanos: adotada e proclamada pela resolução 217 (III) da Assembleia Geral das Nações Unidas em 10 de dezembro de 1948. Brasília, DF, 1998. Disponível em: <http://unesdoc.unesco.org/images/0013/001394/139423por.pdf>. Acesso em: 20 abr. 2018.
OLIVEIRA, Inês Barbosa de. Pedagogia do conflito: escola e democracia sob as lentes da sociologia das ausências. In: FREITAS, Ana Lúcia Souza de; MORAES, Salete Campos de (orgs.). Contra o desperdício da experiência: a pedagogia do conflito revisitada. Porto Alegre: Redes Editora, 2009, p. 77-102.
PIOVESAN, Flávia. Concepção contemporânea de direitos humanos. In: HADDAD, Sérgio; GRACIANO, Mariângela (orgs). A educação entre os direitos humanos. São Paulo: Autores Associados, 2006.
SACAVINO, Susana Beatriz. Democracia e educação em direitos humanos na América Latina. Petrópolis, RJ: DP et Alli; De Petrus; Rio de Janeiro: NOVAMERICA. 2009.
SANTOS, Boaventura de Sousa. O fim do império cognitivo: a afirmação das epistemologias do sul. Coimbra: Almedina. 2018.
SANTOS, Boaventura de Sousa. Direitos humanos, democracia e desenvolvimento. São Paulo: Cortez, 2013.
SANTOS, Boaventura de Sousa. A gramática do tempo: para uma nova cultura política. Porto: Afrontamento. 2006.
SILVA, Tomás Tadeu da. Teoria Cultural e Educação: um vocabulário crítico. Belo Horizonte: Autêntica, 2000
TOMASEVSKY, Katarina. Por que a educação não é gratuita? In: HADDAD, Sérgio; GRACIANO, Mariângela (orgs). A educação entre os direitos humanos. São Paulo: Autores Associados, 2006.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Momento - Diálogos em Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
À Revista Momento − Diálogos em Educação, ficam reservados os direitos autorais, de todos os artigos nela publicados.