A DIFUSÃO DAS BOAS MANEIRAS UNIVERSAIS POR MEIO DOS MANUAIS DO PABAEE-INEP

Authors

  • Márcia Santos Prefeitura Municipal de Florianópolis
  • Susane Waschinevski Instituto Federal de Santa Catarina

DOI:

https://doi.org/10.14295/momento.v30i02.13410

Keywords:

Formação Docente, Escolarização, Manuais PABAEE-INEP, Boas maneiras

Abstract

This article proposes to dialogue about the dissemination of politeness through reading and teaching manuals, especially in the manuals of the Guidance Library Collection of the primary teacher of the Brazilian-American Assistance Program for Elementary Education (PABAEE-INEP), between the years 1956-1964. In order to reflect on such readings inserted as mechanisms for the circulation and dissemination of the desired good manners for the constitution of a modern society, we sought to glimpse interfaces between the manuals of the aforementioned Collection and the manuals of good manners of North American authorship, marketed in Brazil in the same period, with a view to showing how schooling is inscribed in certain projects of societies and their civilizing process. This study sought to dialogue with research in the field of History of Education, in particular, schooling interviewed by the relationships between training materials produced inside and outside the school environment.

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Author Biographies

Márcia Santos, Prefeitura Municipal de Florianópolis

Doutora em História pelo Programa de Pós-Graduação em História da Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC/2019), com área de concentração em História do Tempo Presente, na linha de pesquisa Políticas de memória e narrativas históricas. Mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Educação, na linha de pesquisa História e Historiografia da Educação (UDESC/2015) e possui Bacharelado e Licenciatura em História (UDESC/2003). É membro da Associação Nacional dos Professores Universitários de História (ANPUH). Participante do Grupo de Pesquisa Ensino de História, memória e culturas (CNPq) e do Grupo de Estudos História, Cultura Escrita e Leitura (GEHCEL). Tem experiência docente no ensino básico, como celetista, e superior, como estagiária, nas áreas de Educação e História. As pesquisas desenvolvidas tiveram ênfase em História do Tempo Presente, História da Educação e História da Cultura Escrita.

Susane Waschinevski, Instituto Federal de Santa Catarina

Possui graduação (licenciatura e bacharelado) em Geografia (2013) pela Universidade do Extremo Sul Catarinense (UNESC), mestrado em Educação na mesma instituição. Especialização em Educação Profissional Integrada à Educação Básica na Modalidade EJA (PROEJA), em 2019 pelo Instituto Federal de Santa Catarina (IFSC) e doutorado em Educação (2020) pela Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC), na linha de Pesquisa: História e Historiografia da Educação. Membro do Grupo de Pesquisa Ensino de História, Memória e Culturas. Participa do Grupo de Estudos História, Cultura Escrita e Leitura (GEHCEL) vinculados ao Laboratório de Patrimônio Cultural (LapPac - UDESC).

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Published

2021-11-19

How to Cite

Santos, M., & Waschinevski, S. (2021). A DIFUSÃO DAS BOAS MANEIRAS UNIVERSAIS POR MEIO DOS MANUAIS DO PABAEE-INEP. Momento - Diálogos Em Educação, 30(02), 397–419. https://doi.org/10.14295/momento.v30i02.13410