CONVERSAS DA ESCOLUNIVERSIDADESCOLA POR MEIO DO ESTÁGIO SUPERVISIONADO EM INGLÊS

vivências críticas durante a pandemia em 2020

Authors

  • Gleison Araujo Morais Universidade de Brasília
  • Mariana Rosa Mastrella de Andrade Universidade de Brasília

DOI:

https://doi.org/10.14295/momento.v30i02.13158

Keywords:

Estágio Supervisionado, Formação de professores, Decolonialidade, Ensino remoto emergencial

Abstract

CONVERSATIONS OF THE UNIVERSITIESCHOOLS IN AN ENGLISH PRACTICUM COURSE:

critical experiences during the pandemic in 2020

Abstract: In this article, our aim is to discuss and problematize relationships developed in an English Practicum Course for teacher education in the emergency remote teaching scenario during the Covid-19 pandemic in 2020. Based on decoloniality perspectives (GROSFOGUEL, 2010; SANTOS, 2010), we critically approach issues such as theory-practice separation (MATEUS, 2009), the relationship between school and university for teacher education (BORELLI, 2018), and the role of English in basic education curriculum (JORGE, 2009). In our discussions, we problematize the importance of public schools in teacher education and highlight how the Practicum Course here analysed promoted, in partnership and collaboration with two schools, resignifications relating three aspects: public schools, schoolteachers, and the English language. We believe our discussions reinforce the relevance of the Practicum at the school and the school in the Practicum, which, in agreement with Sussekind (2020), we emphasize as universitieschools.

Keywords: English Practicum. Teacher Education. Decoloniality. Emergency remote teaching.

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Author Biographies

Gleison Araujo Morais, Universidade de Brasília

Graduação em Letras (Português/Inglês) pela Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG), unidade Carangola (2018). Mestrando em Linguística Aplicada -Universidade de Brasília (2020). Interesse nos estudos sobre letramentos digitais no ensino/aprendizagem de línguas, formação de professores de inglês e letramentos digitais na formação de professores de línguas.      

Mariana Rosa Mastrella de Andrade, Universidade de Brasília

Professora do Departamento de Línguas Estrangeiras e Tradução da Universidade de Brasília (UnB) na área de ensino de inglês e formação de professoras/es de línguas. Possui Mestrado e Doutorado em Letras e Linguística pela Universidade Federal de Goiás. Fez estudos de pós-doutoramento sob a supervisão da professora Rosane Rocha Pessoa, no Programa de Pós-Graduação em Letras e Linguística da UFG. Atua nacoordenação de disciplinas de Estágio Supervisionado em Inglês na escola pública. Tem experiência na área de Linguística Aplicada Crítica, atuando principalmente nos seguintes temas: A relação escola-universidade na formação de professores(as) de línguas;Ensino-aprendizagem e formação crítica de professores(as) de línguas; Identidades e educação linguística; Práticas de letramento crítico e cidadania na educação linguística; Emoções e ensino-aprendizagem de línguas. É membro da Rede Cerrado de Formação Crítica de Professoras(es) de Línguas desde 2018.

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Published

2021-11-19

How to Cite

Morais, G. A., & Andrade, M. R. M. de. (2021). CONVERSAS DA ESCOLUNIVERSIDADESCOLA POR MEIO DO ESTÁGIO SUPERVISIONADO EM INGLÊS: vivências críticas durante a pandemia em 2020. Momento - Diálogos Em Educação, 30(02), 107–132. https://doi.org/10.14295/momento.v30i02.13158