ORGANIZATIONAL CLIMATE OF A SCHOOL IN THE CITY OF RIO DE JANEIRO: the daily life of a public institution

o cotidiano de uma instituição pública

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14295/momento.v30i03.12937

Keywords:

School location. Subjects of education. Assessment. Power relations.

Abstract

This article analyzes the relationships established in a municipal school in the urban space of the city of Rio de Janeiro. The methodology chosen was qualitative and the research instruments were field observations, logbook notes and semi-structured interviews with members of the school community. The findings of this research revealed how the spatial location, the accesses, the physical and social aspects in which the school is inserted, the relationships that took place between the subjects involved in the school process and the power relations existing in the educational environment interfered with the functioning of the school. In this sense, the perception of the school climate denoted as pleasant and it was evident that the established relationships were guided by respect and, above all, by the existence of exchange of knowledge between educational professionals. The daily life of the school in question, its relations with power and knowledge allowed us to analyze the repercussions existing in the learning relationship of its students, which obtained expressive results in the Index of Development of Basic Education - IDEB.

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Author Biography

Jussara Bueno de Paschoalino, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Professora Adjunta da Universidade Federal do Rio de Janeiro. Doutorado em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais. Doutorado Sanduíche pela Universidade do Porto. Pós-Doutorado pela Universidade Federal Fluminense. Pós-Doutorado pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais. Mestrado em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais. Possui graduação em Pedagogia pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais. Especialização em Educação pelo CEPEMG. Especialização em Psicopedagogia pelo CEPEMG. Especialização em Direitos Humanos pelo CES. Especialização em Temas Filosóficos pela UFMG. Avaliadora de Cursos de Graduação Presenciais e EaD - Basis/Mec/Inep.Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Trabalho e Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: Formação de professores, educação, ensino-aprendizagem, trabalho e educação, gestão, educação a distância e trabalho docente.

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Published

2021-12-22

How to Cite

Rezende de Oliveira, E. ., & Paschoalino, J. B. de. (2021). ORGANIZATIONAL CLIMATE OF A SCHOOL IN THE CITY OF RIO DE JANEIRO: the daily life of a public institution: o cotidiano de uma instituição pública. Momento - Diálogos Em Educação, 30(03), 198–219. https://doi.org/10.14295/momento.v30i03.12937

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