THE WELFARE OF THE PEDAGOGICAL COORDINATOR IN BRAZIL - A THEMATIC ANALYSIS OF THE THESES PRODUCED IN THE PERIOD FROM 2009 TO 2019

uma análise temática das teses produzidas no período de 2009 a 2019

Authors

  • Michele Serafim dos Santos Universidade Católica Bom Bosco
  • Flavinês Rebolo UCDB

DOI:

https://doi.org/10.14295/momento.v30i02.12732

Keywords:

Estado do Conhecimento. Coordenador Pedagógico. Bem-Estar. Educação Básica

Abstract

This article presents the results of a research of the State of Knowledge type, carried out with the objective of mapping and analyzing the scientific productions about the pedagogical coordinator in Brazil. The analyzed texts are theses based in the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD / Ibict) and in the Catalog of Theses and Dissertations of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CTD / CAPES). To access the texts, we applied the electronic keyword searching with the keywords "pedagogical coordinator" and "pedagogical coordination", having as a filter the time frame from 2009 to 2019. 255 theses were found, of which 25 were selected for analysis of the abstracts - only those that focused on the role of the pedagogical coordinator in the stages of Elementary and High School in Basic Education. The evaluations point out that most of the theses found for the keyword "pedagogical coordinator" and "pedagogical coordination" highlight its formative process. Concerning the issue “welfare of pedagogical coordinators”, we concluded that it is an issue that has not yet been discussed in the academy, as no work about this issue has been found. We understand, through this State of Knowledge, to have found a favorable field for new research.

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Author Biographies

Michele Serafim dos Santos, Universidade Católica Bom Bosco

Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Educação da UCDB (2019-2022). Mestra em Letras/Ensino de Linguagens/UEMS, Especialista em Ed. Especial e Planejamento Educacional, graduada em letras pela Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul. Pesquisadora do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Formação, Trabalho e Bem-Estar Docente (GEBEM). Professora Efetiva da Rede Estadual e Municipal em Jardim/MS. Vice-presidente do Conselho Municipal de Educação de Jardim/MS (2019-2020). Membro da Comissão de Monitoramento do Plano Municipal de Educação (2017 a 2020). Membro da Comissão da Valorização do Magistério de Jardim/MS (2020). Assessora pedagógica na Semed de Jardim/MS em 2020. Professora formadora da CRE7 e Formadora Regional da BNCC/CRE7 (2019). Professora formadora da CFOR/Coordenadoria de Formação da SED/MS (2018/2019). Formadora Regional do Pnaic 2017/2018. Supervisora de Gestão Escolar da CRE7/SED/MS (fev/2017 a fev/2018) em Jardim/MS. Coordenadora Pedagógica/SED (2013 a 2016), Coordenadora do curso a distância Gestão em Serviços Públicos da Rede ETEC Brasil (2010-2015). Professora da UEMS (2010/2011), Formadora do programa Gestar do Ministério da Educação e Cultura (2008-2009), Coordenadora da REME (2012 e 2016), Professora da STE/SED (2007 a 2010) e Professora do Cursinho Preparatório SED/MS (2008 a 2013).

Flavinês Rebolo, UCDB

Doutora em Educação pela Universidade de São Paulo / USP (2005), Mestre em Educação pela Universidade de São Paulo / USP (1999) e Graduada em Psicologia pela Universidade do Sagrado Coração / USC (1981). Foi professora da Universidade de Sorocaba / UNISO (2000-2009). Atualmente é professora do Programa de Pós-Graduação em Educação - Mestrado e Doutorado - da Universidade Católica Dom Bosco / UCDB, em Campo Grande, MS. Desenvolve pesquisas na área da Educação, com ênfase nos seguintes temas: formação de professores e práticas docentes, trabalho docente, bem-estar e mal-estar docente, qualidade de vida no trabalho de professor, histórias de vida na pesquisa qualitativa. Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Formação, Trabalho e Bem-Estar Docente/GEBEM (CNPq).

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Published

2021-11-19

How to Cite

Santos, M. S. dos ., & Rebolo, F. . (2021). THE WELFARE OF THE PEDAGOGICAL COORDINATOR IN BRAZIL - A THEMATIC ANALYSIS OF THE THESES PRODUCED IN THE PERIOD FROM 2009 TO 2019: uma análise temática das teses produzidas no período de 2009 a 2019. Momento - Diálogos Em Educação, 30(02), 280–299. https://doi.org/10.14295/momento.v30i02.12732