CADERNOS DE ALUNOS EM FASE DE ALFABETIZAÇÃO

o que revelam sobre a letra imprensa minúscula?

Authors

  • Alessandra Amaral da Silveira Universidade Federal de Pelotas

DOI:

https://doi.org/10.14295/momento.v29i3.12612

Abstract

This article aims to analyze the use of the small print letter in notebooks of students in the initial phase of schooling. For this purpose, 379 student notebooks from 1937 to 2015 were consulted, kept in a Brazilian Memory Center. The methodology used was the historiographical operation as a researcher production that associates a place (social) with different analysis procedures (practices) and the construction of a writing. The analysis made it possible to perceive different denominations and the distinct presence of the letter press in the notebooks. First, in the period from 1949 to 1977 the name scritp and the interest in making it the official writing, and at that moment notebooks with the exclusive use of this type of font are located in the collection. Second, in the period from 1990 to 2015, when the small print letter appears again in the set of students' notebooks, but at this time it is only used in conjunction with other types of letters. These different moments around the small print letter in the school space are marked by different historical, pedagogical, political, social and economic debates that in a way contribute to a certain type of letter being established in a hegemonic way at school.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Alessandra Amaral da Silveira, Universidade Federal de Pelotas

Possui graduação no curso de Pedagogia habilitação Anos Iniciais pela Universidade Federal do Rio Grande (FURG) e também especialização no curso de Educação Física Escolar pela Universidade Federal do Rio Grande (FURG). Mestre em Educação em Ciências pelo Programa de Pós Graduação Educação em Ciências: química da vida e saúde pela mesma universidade. Doutora em Educação no PPGE/FaE/UFPel. Atualmente é professora na rede municipal de ensino na cidade do Rio Grande/RS; como coordenadora pedagógica. Tem experiência na área de Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: juventude, corporeidade, infâncias, formação de professores, alfabetização, políticas públicas. É integrante do Grupo de Pesquisa História da Alfabetização, Leitura, Escrita e dos Livros Escolares (HISALES/FaE/UFPel) e do Grupo de Estudo e Pesquisa em Alfabetização e Letramento (GEALI/FURG).

Published

2021-05-04 — Updated on 2021-05-05

Versions

How to Cite

Silveira, A. A. da. (2021). CADERNOS DE ALUNOS EM FASE DE ALFABETIZAÇÃO: o que revelam sobre a letra imprensa minúscula?. Momento - Diálogos Em Educação, 29(3). https://doi.org/10.14295/momento.v29i3.12612 (Original work published May 4, 2021)

Issue

Section

Artigos