The contributions of Freire's environmental education (eaf) to the critical training of students

Autores/as

DOI:

https://doi.org/10.14295/ambeduc.v28i2.15551

Palabras clave:

Paulo Freire, Environmental education, Critical Training, Critical Consciousness., Basic education.

Resumen

Environmental problems in Brazilian society demand a collective commitment from everyone. The first step is investment in critical education and training. In this sense, the aim of this article is to discuss the contributions of Freirean Environmental Education (EAF) to the formation of Basic Education students. The methodology used was a bibliographical review research, of a qualitative nature. It is concluded that the EAF contributes to the formation of individuals who are more critical and aware of their role in relation to the socio-environmental crisis, through dialogue, the use of generating themes, debate and the proposition of interventions in reality, which go beyond simple activism of the environmental cause, but rather, the intervention transforms it into reality.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Biografía del autor/a

Mairtes de Fátima Ramos, Centro Universitário Alves Faria (UniAlfa).

Graduated in Portuguese from the Federal University of Goiás (UFG), Master's student in the Postgraduate Program Written Sensu of the Professional Master's Degree in Regional Development, at the Alves Faria University Center (UniAlfa). She is currently a teacher at José Lobo State College in Goiânia.

Nilo Leal Sander, Centro Universitário Alves Faria (UniAlfa).

Post Doctor in Environmental Economics (UFRJ) and Environmental Sciences (UNEMAT). PhD in Biodiversity and Biotechnology of the Legal Amazon (BIONORTE Network). PDSE Scholarship (2016) (UAEH) - Mexico. Master in Environmental Sciences (UNEMAT). Graduated in Biological Sciences. He is currently a researcher at the Center for Studies in Limnology, Biodiversity and Ethnobiology of the Pantanal and at the company Regenera Soluções Susteníveis. He has experience in the area of ​​Ecology/Ethnoecology, Genetics, Sustainability and Regional Development. Member of the board of directors of the Brazilian Society of Ethnobiology and Ethnoecology, term 2019-2021/2021-2023. He has worked on interdisciplinary projects with a focus on environmental analysis and management and sustainable rural development. Participant in research groups: 1- Sustainability and regional development in the context of climate change; 2- Ecological and ethnoecological concepts applied to the conservation of water and biodiversity in the Pantanal.; 3 - Biodiversity research network in the Cerrado Biomes, Amazon forest and Pantanal in the state of Mato Grosso.

Citas

CARVALHO, I. C. de M. Educação Ambiental: formação do sujeito ecológico. 6 ed. São Paulo, Cortez, 2012.

DELIZOICOV, D.; DELIZOICOV, N. C. A dimensão freireana na educação ambiental. In: LOUREIRO, C. F. B.; TORRES, J. R. Educação Ambiental: dialogando com Paulo Freire. São Paulo: Cortez, 2014.

DICKMANN, I.; CARNEIRO, S. M. M. Educação Ambiental Freiriana. Chapecó: Livrologia, 2021. DOI: https://doi.org/10.52139/livrologia9786586218473

DICKMANN, I.; CARNEIRO, S. M. M. Paulo Freire e Educação ambiental: contribuições a partir da obra Pedagogia da Autonomia. Revista de Educação Pública, v. 21, n. 45, p. 87-102, 2012. Disponível em: http://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/334. Acesso em: 28 fev. 2023.

DICKMANN, I.; STANQUEVISKI, C. Pedagogia da resistência: aportes críticos para uma Educação Ambiental Freiriana. Quaestio, Sorocaba, SP, v. 21, n. 1, p. 59-80, jan./abr. 2019. Disponível em: http://periodicos.uniso.br/ojs/index.php/quaestio/article/view/3509 Acesso em: 28 fev. 2023. DOI: https://doi.org/10.22483/2177-5796.2019v21n1p59-80

FREIRE, P. Educação e Mudança. São Paulo: Paz e Terra, 2016.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 25. ed. Paz e Terra, 1996.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 75. ed. São Paulo: Paz & Terra, 2020.

FREITAS, A. L. S. Conscientização. In: STRECK, D. R.; REDIN, E.; ZITTKOSKI, J. J. Dicionário Paulo Freire. Belo Horizonte: Autêntica, 2018.

GUIMARÃES, M. Educação Ambiental Crítica. In: LAYRARGUES, P. P. (Org.). Identidades da educação ambiental brasileira. Brasília (DF): Edições Ministério do Meio Ambiente, 2004.

GUIMARÃES, M. A formação de educadores ambientais. 8. ed. Campinas: Papirus, 2012.

LAYRAGUES, P.P. As desafiantes novidades da educação ambiental: há uma generalizada incompreensão do significado das correntes pedagógicas? In: GUIMARÃES, M. A formação de educadores ambientais. 8 ed. Campinas: Papirus, 2012. p. 11-16.

LAYRARGUES, P. P. A dimensão freireana na educação ambiental. In: LOUREIRO, C. F. B.; TORRES, J. R. (org.). Educação Ambiental: dialogando com Paulo Freire. São Paulo: Cortez, 2014. p. 7-12.

LAYRARGUES, P. P. Muito além da natureza: educação ambiental e reprodução social. In: LOUREIRO, C. F. B.; LAYRARGUES, P. P.; CASTRO, R. S. de. (orgs.). Pensamento complexo, dialética e educação ambiental. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2011. p. 72-103.

LAYRARGUES, P. P.; LIMA, G. F. C. As macrotendências político-pedagógicas na Educação Ambiental Brasileira. Ambiente & Sociedade, São Paulo, v. 17, n. 1, p. 23-40, jan./mar., 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/asoc/a/8FP6nynhjdZ4hYdqVFdYRtx/?format=pdf. Acesso em: 5 jul. 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/1809-44220003500

LIMA, G.F.C. Educação Ambiental no Brasil: formação, identidades e desafios. Campinas: Papirus, 2011.

LOUREIRO, C.F. B. Teoria Crítica. In: FERRARO JÚNIOR, L. A. (org.). Encontros e caminhos: formação de educadoras (es) ambientais e coletivos educadores. Brasília: Ministério do Meio Ambiente. v. 1, p.325-332, 2005. Disponível em: http://www.mma.gov.br/port/sdi/ea/og/pog/arqs/encontros.pdf. Acesso em: 28 fev. 2023.

LOUREIRO, C.F. B. Trajetórias e fundamentos da Educação Ambiental. 2 ed. São Paulo: Cortez, 2006.

LOUREIRO, C.F.B. Sustentabilidade e educação: um olhar da ecologia política. Coleção questões da nossa época: v. 39. São Paulo, Cortez, 2012.

MARTINS, N. P.; BIZERRIL, M. X. A. Articulações entre os temas geradores de Paulo Freire e a Educação Ambiental na escola. Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências – ENPEC, 10., Águas de Lindoia. Anais [...]. Águas de Lindoia, 2015. Disponível em: http://www.abrapecnet.org.br/enpec/x-enpec/anais2015/lista_area_10.htm. Acesso em: 28 fev. 2023.

SANTOS, J. A.; TOSCHI, M. S. Vertentes da educação ambiental: da conservacionista à crítica. Fronteiras: Journal of Social, Technological and Environmental Science, v. 4, n. 2 (Ed. Especial), p. 241-250, jul./dez., 2015 DOI: https://doi.org/10.21664/2238-8869.2015v4i2.p241-250

.

SAUVÉ, L. Uma cartografia das correntes em Educação Ambiental. In: SATO, M.; CARVALHO, I.. Educação Ambiental: pesquisa e desafios. Porto Alegre: Artmed, 2011. p. 17–44.

SILVA, L. F.; CARVALHO, L. M. de. Educação em ciências e temática ambiental: aproximações teórico-metodológicas com a perspectiva educacional freireana. In: WATANABE, G. (org.). Educação científica freireana na escola. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2019. p. 149-168.

TEIXEIRA, L.A.; TALAMONI, J.L.B.; TOZONI-REIS, M.F.C. A relação teoria e prática em projetos de educação ambiental desenvolvidos em um bairro de Bauru. Ciência e Educação, Bauru, v. 19, n. 3, p. 657-676, 2013. DOI: https://doi.org/10.1590/S1516-73132013000300010

TORRES, J. R.; FERRARI, N.; MAESTRELLI, S. R. P. Educação ambiental crítico-transformadora no contexto escolar: teoria e prática freireana. In: LOUREIRO, C. F. B.; TORRES, J. R. (orgs.). Educação Ambiental: dialogando com Paulo Freire. São Paulo: Cortez, 2014. p. 13-80.

TOZONI-REIS, M. F. C. Temas ambientais como temas geradores: contribuições para uma metodologia educativa ambiental crítica, transformadora e emancipatória. Educar em revista, v. 22, n. 27, 2006. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/6467. Acesso em: 28 fev. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-40602006000100007

VELOSO, N. Entre camelos e galinhas, uma discussão acerca da vida na escola. In: MELLO, S.; TRAJBER, R. (orgs.). Vamos cuidar do Brasil: conceitos e práticas em educação ambiental. Brasília: MEC/UNESCO, 2007.

Publicado

2023-12-30

Cómo citar

Ramos, M. de F., & Sander, N. L. . (2023). The contributions of Freire’s environmental education (eaf) to the critical training of students. Ambiente & Educação: Revista De Educação Ambiental, 28(2), 1–17. https://doi.org/10.14295/ambeduc.v28i2.15551